Praetorians (PC)

Lijkt het spelen van een RTS je alleen maar ingewikkeld? In Praetorians hoef je je geen zorgen te maken over grondstofbeheer en dat soort economische knowhow. Belangrijker is tactisch en strategisch inzicht op het slagveld. Welke units heb je nodig? Welke formatie werkt het beste? Om deze vragen te beantwoorden moet je natuurlijk over gegevens van de vijand bezitten. Ook is het zaak om veel nederzettingen te veroveren, want deze lappen je leger weer op en leveren je nieuwe units. Het kiezen voor een pure gevechtssim is misschien wat jammer voor de fans van economische RTS, maar het resultaat is toch erg mooi te noemen.

“Het blijft een prachtig gezicht om al die eenheden tegen elkaar op te zien marcheren om vervolgens een bloedig gevecht te leveren.”

Voor het voeren van een goede veldslag zijn vele factoren belangrijk. Het terrein moet bestudeerd worden. Ook kan men door middel van Hawk (lucht) en Wolf (land) scouts het terrein en de zich daar bevindende vijandelijke units in kaart brengen. Hawk-scouts verkennen het terrein vanuit de lucht. Dit kan onvoldoende zijn aangezien de vijand zich in het bos kan verschuilen. Ook de speler kan dit doen, maar er is een gevaar aan verbonden. Ten eerste kunnen bosbewoners (herten, opvliegende vogels) je positie verraden, en een verkeerd vallende vuurpijl kan een absolute catastrofe voor jouw leger betekenen.

De legers en de formaties zelf zijn absoluut indrukwekkend te noemen. Het blijft een prachtig gezicht om al die eenheden tegen elkaar op te zien marcheren om vervolgens een bloedig gevecht te leveren. Nadelen hiervan was destijds wel dat je wel een behoorlijke computer nodig had, en dat je behoorlijk in de weer moet om controle over het gevecht te behouden. Tegenwoordig is een krachtige PC geen probleem meer. Maar het overzicht houden blijkt ook hier nog wel een kunst. En dat is toch al mijn grootste kritiek op het RTS genre, veel klikken, weinig echt genieten van het spel zelf. Het lijkt soms meer werk dan spel.

Conclusie
Ondanks dit laatste puntje van kritiek is Praetorians een prachtig spel met onverwacht tactische mogelijkheden. Er is veel detail (wegvluchtende beesten als je door een bos marcheert) in het spel gestopt, en het is tactisch allemaal vrij logisch uitgewerkt. Met andere volkeren (Egyptenaren bijvoorbeeld) spelen is niet heel verschillend, alle units kunnen ongeveer hetzelfde en hebben ook de zelfde kracht. Voor de no-nonsense RTS-fan een prima keuze.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.