Bij LotR games denken velen vandaag de dag aan de film games van EA, waarbij je als Aragorn, Gimli, Legolas of zelfs Gandalf lekker kon inhakken op wagonladingen Orcs. Maar er was een LOTR leven voor de films, en dat geldt dus ook voor de games. Hier een lijstje van games voor diverse oude systemen voor de films uitkwamen.
The Hobbit – Beam Software, 1982
Wellicht één van de eerste tekstadventures die ik als kind ooit speelde, en ook nog een inventieve. De game is in realtime, en diverse NPC’s (met name Gandalf) gaan soms hun eigen goddelijke gang. Dit kan soms ook nadelig uitpakken als één van je reisgenoten een actie onderneemt die niet al te gunstig uitpakt. De combinatie van tekst met graphics was voor mij een welkome vooruitgang op andere tekstadventures. Bij mijn weten is dit de eerste officiële Tolkien game, en met ruim 50 locaties voor zijn tijd zeker geen slechte.
Shadowfax – Postern Ltd, 1982
De Commodore VIC20 was mijn eerste computer. En de spelletjes die ik had waren zeer basic. Er was in mijn omgeving voor de VIC ook weinig te koop of te ruil. Pas later ontdekte ik deze game, die nog het meeste weg heeft van Activision’s Stampede. Je zit als Gandalf op je witte ros Shadowfax en moet vijandige Nazgûl zien te ontwijken. Je kan ze ook uit de weg blasten. Meer valt er qua gameplay ook niet te doen. Een iets te eentonig spel, maar de animatie van galopperende paarden is voor dit systeem indrukwekkend, en de geluiden zijn prima.
The Fellowship Of The Ring – Beam Software, 1986
Een opvolger voor The Hobbit. In de tijd dat ik het speelde had ik de boeken nog niet gelezen. Ik was in het bezit van een cassetteversie van dit spel. Als je doodging (en dat ging ik best vaak), dan moest je de game opnieuw laden. Ook speelde het iets stroperiger dan ik me van The Hobbit kon herinneren. Volgens de informatie herbergt dit spel 200 locaties, zover ben ik zeker niet gekomen. Maar als eerste kennismaking met dit verhaal had ik het als kind slechter kunnen treffen.
The Shadows Of Mordor – Beam Software, 1987
Meer van hetzelfde, en deze keer werkte het aardige communicatiesysteem dat we uit de eerste twee games kenden ook niet zo goed. Het verhaal is nog steeds aardig, en de plaatjes van de diverse locaties zijn ook okay, maar in 1987 begonnen gamers andere verwachtingen te krijgen van dergelijke titels. In vergelijk met de vorige delen voelt deze tekstadventure een beetje als een haastklus waarbij het vorige deel gewoon als een template is gebruikt. Niet per se heel slecht, maar de serie begon zijn vaart flink te verliezen.
War In Middle Earth (8Bit versie) – Maelstrom games, 1989
Op school had ik van een Amiga bezitter gehoord dat dit een gave combi van RPG en strategie was. Helaas bleek deze 8bit versie voor de C64 flink gestript qua gameplay. Wat overbleef was een redelijke strategie game voor een zeer kleine doelgroep. Tolkien fans hadden wellicht wat meer van de wereld en creaturen die de boeken zo succesvol maakten verwacht, en missen de RPG elementen. Voor strategie adepten is dit wellicht iets te basic. Voor beginnelingen in dit genre (en dat was ik destijds) is dit aardig, maar er had zoveel meer in gezeten.
War In Middle Earth – Melbourne House, 1989
Dit is de 16Bit versie van de game die ik hierboven voor de Commodore besprak. Grote verschil is dat het hier niet alleen om de strategie gaat, er zit ook een groot avonturen element aan het spel gekoppeld, en dat tilt de game op een wat hoger plan. Grote gevechten zie je op een wat afstandelijke manier, maar bij kleinere gevechten kijk je live mee. Het verhaal van de boeken komt terug in de gameplay, en de mogelijkheid tot interactie met bekende personages is een leuke extra. Ik zag ooit de Amiga versie als eerste, en die was prachtig, maar de meeste tijd stak ik in de DOS versie op een EGA computer.
The Crack Of Doom – Beam Software, 1989
Een haastig en beperkt uitgebrachte afsluiting van deze Lotr tekstavonturen. De producenten sloegen Europa zelfs over voor de release. Ik heb slechts een uurtje hiermee gespeeld, maar het blijkt meer van hetzelfde. Enige verschil: je speelt nu exclusief als Sam, en je moet Frodo bijstaan om de ring te vernietigen. Voor de liefhebber, maar ook in 1989 waren gamers deze opzet wel ontgroeid.
Geef als eerste een reactie