Dertig van Dennis: Neptune Lander Elite (C64)

Als je Lunar Landar zegt, dan zullen vele deze naam herkennen. Een arcade game in zwart wit, waarin ieder probeerde zijn space shuttle zo goed mogelijk te laten en landen en tegelijkertijd daarmee zoveel mogelijk punten te verzamelen. Toen de Commodore 64 uitkwam, werd er een variant voor de Commodore 64 gemaakt: Jupiter Lander. Het concept was hetzelfde, echter wat anders uitgevoerd. Maar destijds was het een indrukwekkende game. Lunar Lander, maar dan in kleur! Helaas had deze vroege Commodore 64 game slechts één scherm. Je probeerde je space shuttle zo vaak mogelijk te laten landen als je brandstof toeliet.

“Uiteraard geldt: hoe groter de beloning, hoe groter de uitdaging!”

Dat moet beter kunnen, moet C64Mark gedacht hebben. Samen met een aantal anderen wordt er stapsgewijs gewerkt aan een nieuwe game. De mogelijkheden van de C64 zo goed mogelijk benuttend. Er wordt een complete game afgeleverd, met maar liefst 40 verschillende levels! Gestart als een hommage aan de oorspronkelijke games, Lunar Lander en Jupiter Lander, wordt het nu een gevarieerde game, die het genre op de C64 naar een hoger lever tilt.

Doel van het spel is nog altijd hetzelfde: Je space shuttle zo goed mogelijk laten landen, voor zoveel mogelijk punten. Elk scherm geeft je de keuze uit meerdere platforms. De makkelijkste plek levert 1 x de punten op, maar je vindt ook een plek die 2x en een plek die 4 x de score oplevert. Uiteraard geldt: hoe groter de beloning, hoe groter de uitdaging! Gezien de 40 levels die de game biedt, kun je hierin dus meteen al een keuze maken: ga ik voor het uitspelen van de game, en ga ik dus voor de makkelijkste locatie? Of ga ik voor een high score en kies ik de moeilijke locatie met de grootste beloning? Zelfs voor je start met de game mag je hier al over nadenken. Want er zijn drie moeilijkheidniveau’s. Per niveau heb je de keuze uit een ander schip. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe moeilijker het schip te besturen is. Maar ook hier geldt weer: hoe moeilijker, hoe groter de beloning.

Wat de game interessant maakt, is dat het een bekend concept naar een hoger niveau weet te tillen. Het is niet zomaar een kloon. Eerder een remake. Door de 40 verschillende levels is het leuk om te kijken hoe ver je kunt komen. Al kies je voor de makkelijkste weg, dan nog is het een uitdaging en is het mij vooralsnog niet gelukt erg ver te geraken. Ga je voor de uitdaging van de hoogste score, dan zul je een moeilijker schip kiezen. Het schip zwabbert vervolgens alle kanten op. De besturing onder de knie krijgen is dan slechts je eerste uitdaging. Dan moet het spel nog beginnen!

Conclusie:
De game is compleet vernieuwd. Met de betere graphics en diverse kleuren levels is de game een lust voor het oog. De verschillende levels maken dat de game naast precisiewerk ook nog iets anders van je vraagt: doorzettingsvermogen. En als je je het spel ooit weet uit te spelen, dan wachten er je nog twee andere moeilijkheidsgraden. Het is C64Mark gelukt om een oud spelconcept in een succesvol nieuw jasje te stoppen. Heb je affiniteit met de Commodore 64, dan is dit een must-have!

*: Dit waren de zwaarste 30 minuten van mijn leven, voor deze game is het game over.
**: Prima 30 minuten, maar daar zal het waarschijnlijk ook bij blijven.
***: Die 30 minuten zijn me goed bevallen, dat worden er nog wel meer.
****: Die 30 minuten vlogen voorbij, dit is een aanrader!
*****: Ik kon niet meer stoppen, die 30 minuten worden binnen no time 30 uur!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.