New World Order (PC)

New World Order behoort in het rijtje van de 1st person tactical shooter zoals; counter-strike, rainbow six, soldiers of fortune etc. etc. De makers van NWO hadden het destijds hoog in de bol: ze beloofden niets meer of minder dan een “revolutie” op het gebied van de 1st person tactical shooter. Of ze die belofte hebben waargemaakt hebben kun je nu lezen.

“Het eerste level spelen was al voldoende om te zien wat er allemaal ontbreekt, niet klopt en gewoon niet werkt. “

Het verhaal is niet origineel. Jij bent lid van een antiterreur groep en moet terroristen het leven moeilijk maken. NWO is gemaakt voor single- en multiplay via internet. Het spel maakt gebruik van een zelf geprogrammeerde engine, genaamd DVA, die ervoor had moeten zorgen dat het spel met een hoge frame-rate kon draaien. Mijn computer had destijds al zware problemen om de pixels op het beeldscherm te proppen en daar lag al gelijk de grootste fout. De eigen engine werkte gewoon niet, en ik had destijds (2003) echt een Über systeem.

Het eerste level spelen was al voldoende om te zien wat er allemaal ontbreekt, niet klopt en gewoon niet werkt. Het hoofdkwartier van GAT (GLOBAL ASSAULT TEAM) is bezet door de vijand, het pand is compleet verlaten, er lopen alleen een aantal terroristen, geen gijzelaars niets. De levels zijn indoor zeer kaal en gewoon niet afgewerkt, eenmaal buiten loop je rond in een saaie blokkendoos. Het was zelfs mogelijk om het level uit te lopen.

Als je een tegenstander tegen het lijf loopt merk je het meteen hoe onrealistisch het spel is. Je kunt zo’n 4 a 5 kogels met je virtuele hoofd wegkoppen voordat je het loodje legt. Waren er meerdere tegenstanders op je scherm dan k0n je gelijk herstarten want de speelsnelheid was dan gewoon om te janken. Dat is op de huidige PC’s beter, maar dan blijft het een matig speelbaar spel. Het geluid van de wapens is het enige pluspunt. Dit is namelijk prima verzorgt. Alle wapens hebben zo hun eigen geluid wat prima klinkt.

Conclusie:
De makers hadden er misschien verstandiger aan kunnen doen om een bestaande unreal/quake engine te nemen en die aan te passen aan de toen heersende grafische standaard en de nieuwe teamplay elementen. In het hele singleplay spel kom je trouwens geen enkele medestrijder tegen. Hoezo team based…. Dit spel is qua afwerking gameplay en graphics gewoon niet goed genoeg.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.