Een “Anno” RTS game op een Nintendo DS? Kan dat werken? Ik heb altijd een zwak voor leuke Nintendo DS games, maar Anno was compleet onder de radar gebleven; ik had toendertijd niet meegekregen dat de Anno-reeks een vervolg op de handheld zou krijgen. Nou ben ik niet vies van een beetje verrassing, maar de vorige keer dat zoiets me overkwam, ging het om Ys Strategy – een game waar ik nog steeds kwaad op ben. Doet Anno het beter?
“Fans van management games zoals Theme Park (of het aankomende Sim City) kunnen hun hart bij Anno 1701 zeker ophalen. “
In Anno 1701 draait het allemaal om het opbouwen van een kolonie. Dat blijkt vrij voor de hand liggend. Voor het maken van je gebouwen heb je grondstoffen nodig, dus bouw je houthakkers, mijnen, enzovoorts. Vervolgens moeten nieuwe kolonisten een onderkomen hebben, en dus bouw je huizen. En als laatste wil je dan het leven van je kolonisten wat aangenamer maken (zodat je meer belasting uit ze kan persen), en dus bouw je luxe grondstoffen zoals kleding en taart, en publieke werken zoals een badhuis of een universiteit. Hoe hoger het niveau van je kolonisten, hoe meer luxe ze nodig hebben, en hoe meer inkomsten je krijgt.
Natuurlijk draait het in Anno niet alleen om dit management-element. In de DS-versie is ook een strategy-element aanwezig. Dit element is echter vrij basic: je bouwt een barak of twee, traint wat soldaten (die worden weergegeven door een nummertje boven het gebouw waar ze op dit moment verblijven), en wacht tot je wordt aangevallen. Die aanvallen komen of van piraten, of van je rivaal in het gebied; in beide gevallen bouwt de vijand een bruggenhoofd vanwaaruit hij zijn soldaten op je gebouwen afstuurt. De enige oplossing: stuur je eigen mannetjes naar het gebouw waar zijn mannetjes zijn, en hoop dat jij er meer hebt. Natuurlijk kun je zelf ook aanvallen: dan bouw jij het bruggenhoofd, en is het de tegenstander die moet proberen je mannetjes uit zijn gebouwen te meppen.
Het spel bevat drie speltypen. Allereerst is er de campaign mode, die dubbelt als tutorial. Hierin wordt je eerst rustig uitgelegd wat er van je verwacht wordt van Anno, om je vervolgens enkele plot-gerelateerde excuusjes geeft om te doen wat je eigenlijk het hele spel al doet – kolonies opbouwen, managen, en verdedigen. Wat dat betreft is het belangrijkste deel van het spel het tweede type, continu spelen (oftewel skirmish). Hierin genereert het spel een random map, compleet met verschillende eilanden, ieder met hun eigen geschiktheid voor bepaalde gewassen. Daarnaast kun je het aantal tegenspelers instellen, plus factoren zoals de kans op rampen, de vruchtbaarheid van de gebieden, en het aantal eilanden. Daarnaast is er ook nog de derde optie, multiplayer, waar neerkomt op een potje continue spelen, maar dan met echte mensen.
Fans van management games zoals Theme Park (of het aankomende Sim City) kunnen hun hart bij Anno 1701 zeker ophalen. Het opbouwen en bijhouden van de kolonies vergt veruit het meeste werk, en de variërende vormen van eilanden betekent dat er veel planning vereist is om de ideale kolonie van de grond te krijgen; daarnaast is het aantal verschillende gebouwen erg groot. Het strategy-element is, vergeleken daarbij, wat onderontwikkeld. Verder is de gameplay soms wat eentonig, ten minste, als je (net als ik) zit te wachten op meer dan alleen maar checken wat je kolonisten nu weer voor gebouwen nodig hebben om nog iets dieper in de buidel te tasten.
Overigens ziet Anno 1701 er erg goed uit. De graphics zijn niet bepaald mind-blowing, maar zeker niet om over te klagen; alles is duidelijk, vrij van storende pixels, en leuk geanimeerd. Daarnaast zijn de controls prettig. Het spel wordt helemaal aangestuurd met de stylus, en ondanks een paar kleine glitches werkt de interface bijzonder goed – een voorbeeld voor andere spellen. Het is allemaal helder, en een gemakkelijke help-modus is overal en altijd beschikbaar om kort en helder uit te leggen wat een bepaald onbekend icoontje of probleem precies inhoudt.
Conclusie
Al met al moet ik zeggen: ik heb me vermaakt. Anno speelt lekker weg en is soepel en simpel in opgezet. Je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Het mag dan wat repetitief zijn, qua graphics en controls zit het buitengewoon goed in elkaar. Ik heb nog wel wat wensen, maar als je verzameld voor de DS en op zoek bent naar een leuke RTS/management game, dan ga je je hier geen buil aan vallen.
Geef als eerste een reactie