Na 6 jaar van afwezigheid was Mario eindelijk terug met een nieuw avontuur. Super Mario 64 was een gamechanger voor 3d platformgames. Na al die tijd zou je denken dat hij wel zin had om er weer even tegen aan te gaan, maar nee, de luie loodgieter gaat in Super Mario Sunshine op vakantie naar een tropisch eiland. Gelukkig voor ons gamers loopt deze vakantie helemaal in de soep.
“Hoewel Mario veel moves heeft is het spel opvallend makkelijk te leren en maak je alle bewegingen al vrij snel puur op je instinct.”
Eenmaal op de vakantiebestemming aangekomen blijkt het eiland Isle Delfino onder de verf en smurrie te zitten. De dader is een lookalike van Mario en dit brengt de loodgieter in problemen. Mario wordt berecht en als straf moet hij het hele eiland schoonmaken. Een ander probleem op het eiland is dat de Shine Sprites verdwenen zijn. Die zorgen voor de zon op het eiland. Uiteraard staat het verdwijnen van de Shines is verband met de persoon die het eiland besmeurd heeft. Na het halen van een level krijg je een Shine als beloning.
Om Mario te helpen bij het schoonmaken van het eiland heeft hij FLUDD tot zijn beschikking. Deze waterspuit draagt Mario op zijn rug en heeft in eerste instantie 2 functies; naar voren water spuiten om dingen schoon te maken en vijanden te verslaan, en een soort van jetpack functie: de spuitmonden gaan naar beneden staan en je duwt jezelf voor korte tijd de lucht in met de waterdruk. Later vind je ook andere mondstukken voor FLUDD zoals het turbo-mondstuk, hiermee kan je je vliegensvlug voortbewegen.
Mario heeft behoorlijk wat moves tot zijn beschikking. Zo is het springsysteem vrij uitgebreid: hij kan 3 keer achter elkaar springen waarvan de derde een extra hoge sprong is, een draai sprong maken en een sprong waarbij hij zich heel hard, recht naar beneden laat vallen. Daarnaast kan hij nog een soort buikschuif maken en uiteraard kan je met FLUDD ook nog van alles, zoals dus water schieten en zweven. In SMS bevind je je dus te land, ter zee en in de lucht. Hoewel Mario veel moves heeft is het spel opvallend makkelijk te leren en maak je alle bewegingen al vrij snel puur op je instinct.
Het stadje op Isle Delfino fungeert als hoofdlevel, dit is de plek waar je steeds terugkomt nadat je in een wereld een Shine hebt gevonden. Elke wereld bestaat uit acht opdrachten, hiernaast zijn er natuurlijk de voor Mario gewoonlijke sub-missies. Uiteraard zijn de gele munten weer van de partij, en nog steeds geldt: 100 gouden munten is een extra leven. De blauwe munten zijn echter een stuk interessanter, 10 van deze zijn in het begin bijvoorbeeld in te ruilen voor een Shine Sprite. Je hebt het spel uitgespeeld als je alle opdrachten hebt gehaald. Echter, de die-hard gamer gaat nog verder, je kan namelijk ook doorspelen tot je alle 120 Shine Sprites hebt verzameld.
Super Mario Sunshine ziet er gewoon goed uit, met name het water is schitterend. De levels zijn groots en alles is vrolijk gekleurd, zoals het Mario betaamt. De muziek is eenvoudig maar vrolijk en de sound bestaat sowieso uit vele kinderlijke hoge tonen. Uiteraard zijn er ook in dit avontuur van Mario nauwelijks tot geen stemmen. In principe zijn dit niet per sé nadelen, want het blijft nu eenmaal Mario, en dat hoort gepaard te gaan met eenvoudige deuntjes. Vrolijkheid lijkt altijd centraal te staan in Mario games.
Conclusie
Ik moet bekennen dat ik destijds geen overmatige fan was van deze loodgieter, maar met dit avontuur had Mario dan toch eindelijk ook mijn hart gestolen. Een spel dat je niet kon spelen zonder een glimlach van oor tot oor te krijgen moest wel goed zijn. Afgezien van een paar kleine minpuntjes, zoals de camera die af en toe te traag meedraait en textures die misschien wel iets gedetailleerder hadden gemogen is dit spel simpelweg steengoed. Super Mario Sunshine is niet te moeilijk voor de jongere gamer. Van de andere kant is het spel wel lekker groot en ook lang niet altijd makkelijk. Dat maakt het ook voor de meer ervaren game geschikt. Kortom, een must-have voor alle GameCube bezitters.
Be the first to comment