Soldiers: Heroes of World War II (PC)

Soldiers, heroes of world war II is, zoals de naam al een beetje aangeeft een spel wat zich afspeel tijdens de 2de wereldoorlog. Persoonlijk vond ik dat onderwerp destijds een beetje afgezaagd worden, Er kwamen begin deze eeuw wagonladingen oorlogsspelletjes uit. Maar toch bleek Soldiers een bijzonder aardig spel.

“Het element wat Soldiers echt tot leven brengt is de enorme zorg voor details. Alles, maar dan ook alles kan kapot.”

Het verfrissende aan Soldiers is dat het niet zomaar een realtime strategy spel is. In grote lijnen natuurlijk wel. Je bestuurt een stel soldaten, al dan niet met voertuigen, door een gebied met veel tegenstanders die, bij voorkeur allemaal, met zo min mogelijk eigen slachtoffers gedood of omzeild moeten worden. Het aardige van Soldiers is echter dat het sterke snelle actie-onderdelen koppelt aan de meer rustige RTS sfeer. Om een tegenstander te verslaan zul je erg goed je tank of andere manschappen moeten besturen, achter muurtjes laten schuilen etc. Deze actieve gameplay waarbij je veel invloed hebt op je manschappen maakt dat het spel een soort kruising is tussen Commandos en een tactische RTS als Blitzkrieg.

Nog iets wat Soldiers in mijn ogen voor zijn tijd redelijk uniek maakt is het goede gebruik van een ragdoll engine in een RTS. Een ragdoll engine zorgt ervoor dat lichamen en wrakstukken natuurgetrouwe bewegingen maken als ze bijvoorbeeld door een exploderende handgranaat de lucht in worden geworpen. In het geval van Soldiers maakt dat het gewoon erg leuk om handgranaten tussen een nietsvermoedend groepje vijanden te gooien. De enorme verscheidenheid aan bijzonder waarheidsgetrouwe voertuigen maakt dat je voor elk gevecht weer nieuwe tactische afwegingen moet maken, gewone geweren en granaten zullen immers weinig effect hebben of zwaarbepanserde tanks. Bij gebrek aan zware anti-tank wapens kun je dan wel weer de rupsbanden kapot schieten en zo de tank in ieder geval een stuk minder bedreigend maken.

Het element wat Soldiers echt tot leven brengt is de enorme zorg voor details. Alles, maar dan ook alles kan kapot. Als je met een tank de gevel van een huis eraf rijdt, blijkt dat daarbinnen allerlei meubels staan, er hangen dingen aan de muur, tenminste, totdat de rest van het huis instort omdat je net een dragende muur omver gereden hebt. Kortom, de wereld klopt gewoon, je krijgt het idee dat er echt mensen in het stadje woonden voordat de soldaten het overnamen.

Soldiers is wel een bijzonder moeilijk spel. Zeker omdat het zo’n ongewone mix van actie en strategie is. Mensen die vanuit de actiehoek komen zullen snel stranden omdat ze te weinig tactische overwegingen maken, en mensen die vanuit een klassiek RTS standpunt de zaak benaderen zullen erg moeten worstelen met de grote hoeveelheid invloed die je kan en moet uitoefenen op je manschappen om te overwinnen. Na een missie of 2 wordt het echter allemaal duidelijk en kan het echte werk beginnen.

Conclusie:
Grafisch is Soldiers een prima spel, alles is, zoals gezegd, bijzonder gedetailleerd, de models van de verschillende manschappen zien er allemaal prachtig uit. Daarvoor moest je destijds natuurlijk wel de nodige hardware hebben, maar zelfs met de minimum systeemeisen zag het er allemaal nog overtuigend uit. Soldiers is ook nu nog zeer zeker een aanrader, vooral omdat het spel eigenlijk het beste van zowel actie als strategie weet te combineren tot een pakkend geheel. Het biedt zeker genoeg uitdaging, en hoewel het zo nu en dan bijzonder pittig is, is het nergens echt frustrerend.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.