EGA Trek (PC)

Één van de eerste en meer complexe spelletjes die ik ooit speelde op mijn VIC-20 was een Star Trek spel. Hierbij moest je het steeds tegen kwaardaardige Klingons opnemen en voortdurend warpen naar het juiste ruimtepunt om ze te onderscheppen. Het was de tijd dat ik complete rasters op ruitjespapier had uitgetekend, want de VIC had natuurlijk maar beperkte schermruimte qua graphics. Eind jaren ’80 kwam via een shareware diskette een moderne variant van deze game in mijn bezit.

“Bonussen voor ontdekkingen, reddingen en… levende bemanningsleden.”

Dit is een 16-kleuren DOS kloon van het klassieke “Star Trek“-spel van uit de jaren 70. Aangezien Star Trek een dure licentie is zijn verschillende namen sneaky aangepast om te voorkomen dat enige vorm van copyright wordt geschonden. De gameplay blijft verder grotendeels intact. Het spel zelf is eenvoudig. Elke sector van het universum is een 8×8 raster met planeten, ruimtestations, vriendelijke of vijandige ruimteschepen en zonnen. Binnen deze sector kun je naar elk punt op de grid navigeren met impulsmotoren, of je wagen naar een nieuwe sector met behulp van Warp-engines.

Je schip is uitgerust met lasers en torpedo’s om jezelf te verdedigen, en scanners om de nabijgelegen bedreigingen en nabijgelegen sectoren te beoordelen. Daarnaast moet je sterrenstations vinden voor snelle reparaties en bevoorrading, en je kunt ook nieuwe en ongebruikelijke planeten ontdekken om naar beneden te stralen en te verkennen. Een leuk extraatje aan EGA Trek ten opzichte van alle andere klonen is een “viewscreen“-venster dat een ruwe grafische weergave biedt van objecten in de buurt.

Twee verschillende ruimte imperiums staan tegenover jouw federatie. De Mongolen zijn de vijanden die je keer op keer tegenkomt. Gewapende ruimteschepen van verschillende sterktes. De andere vijand is de Vandaal; slechts één type schip, maar in staat om te cloacken en zo ongezien aan je sensoren te ontsnappen. Deze variaties op de Romulans en de Klingons liggen er zo dik bovenop dat de aangepaste namen me al snel niet meer opvielen.

Als jouw schip genoeg schade oploopt, zullen verschillende systemen beginnen te haperen en bent je waarschijnlijk aan je laatste reserves en life support toe. Vanaf dit punt zal het oplopen van meer schade of het niet tijdig kunnen repareren van het schip de dood van alle bemanningsleden aan boord betekenen… en het mislukken van je missie. Successen behaal je door de hele melkweg van vijandige Mongoolse en Vandaalse vloten te ontdoen… met bonussen voor ontdekkingen, reddingen en… levende bemanningsleden.

Conclusie:
EGA Trek was destijds zo’n spel dat er totaal niet bijzonder uitzag, maar me hele avonden aan het scherm gekluisterd wist te houden. Ik was weer even dat kleine jongetje dat met ruitjespapier op schoot probeerde de juiste coördinaten in te voeren. Tegenwoordig zullen jonge gamers waarschijnlijk niet meer in vervoering kunnen raken van deze eenvoudige weergave, mijn generatie is meer gewend aan nagenoeg afwezige graphics en het gebruiken van veel fantasie. Voor de echte retro-fan een must.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.