The Fairyland Story (MSX)

Ook al was ik een enorme Commodore fanboy, de MSX had toch altijd wel iets speciaals. Dat kan zijn doordat dit systeem dankzij Philips een Nederlands tintje had… Het kan zijn door de kwalitatief geweldige Konami games… Of door het feit dat systeem uiterst toegankelijk was. Wat het ook is was, feit is wel dat ik een hoop mooie herinneringen aan dit systeem heb. Één van die herinneringen is deze arcade-port van The Fairy Land Story.

“Het belangrijkste wapen van Ptolemy is haar magische aanval, die vijanden voor een korte tijd in… cakes verandert.”

In The Fairyland Story neemt de speler de rol aan van Ptolemy de heks, die zich een weg moet banen door 101 levels teneinde de kwaadaardige paarse draak Dracolisk te verslaan en de heilige diamant te vinden. Deze diamant zal vrede en rust doen terugkeren in het land. Het belangrijkste wapen van Ptolemy is haar magische aanval, die vijanden voor een korte tijd in… cakes verandert. Daarna kunnen de vijanden worden vernietigd door verdere magische aanvallen of door van een platform te worden geduwd. Je kan de cakes ook op lager rondlopende vijanden gooien.

Toen ik het spel twee seconden had bekeken kwam er maar één ding in me op: Bubble Bobble kloon! Maar als kopie is het an sich geen hele slechte. Ptolemy is redelijk bestuurbaar, het spel speelt vlot weg. Beeld en geluid zien er prima uit, en liefhebbers van arcade-fun kunnen al snel zonder al te veel poes-pas los met deze game. De eerste tegenstanders zijn niet bijzonder, maar naar mate je verder gaat komen zullen ze actiever en gerichter naar je op jacht gaan. Bovendien kan je ook mini-draakjes tegenkomen die vuur spugen.

Conclusie:
Ben je op de MSX op zoek naar een simpel hap-slik-weg spelletje dat je een half uurtje zoet zal houden, dan is dit een optie. Het is geen spel dat je dagen gaat spelen, maar ik heb deze game door de jaren heen van tijd tot tijd wel weer met plezier ebij gepakt. De nadelen zijn dat er qua gameplay niet heel veel variatie is, zeker ook omdat alle 101 levels uit één scherm bestaan. Ook een gebrek aan verschillende tegenstanders of geen variatie in spreuken helpt niet.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.