Anno 1503 was de opvolger van het in Nederland succesvolle spel 1602. Zoals de titel doet vermoeden neemt dit real-time strategiespel de speler terug naar de tijd van de ontdekkingsreizigers. Het doel van 1503 is om door het slim beheren van handelskolonies je economische en militaire macht uit te breiden en zodoende je doelstellingen te behalen.
“1503 kost echt wat tijd om te leren spelen, wat zowel voor als nadelen heeft.”
Als je net begint is de menustructuur een beetje verwarrend. Waar bijvoorbeeld Age of Empires II gebruik maakte van een trainingscampagne, moet je in 1503 een nieuw spel beginnen waarbinnen drie trainingsmissies te vinden zijn. Tijdens de missies is erg veel tekst te lezen en de interface is niet geheel voor de hand liggend. Hierdoor kost het even voordat je door hebt hoe alles werkt. Ook na de trainingsmissies heb je zeker nog een aantal uren speeltijd nodig voordat je echt de fijne kneepjes beheerst.
De gameplay heeft veel weg van de Settlers en Age of Empires series; waar deze meer nadruk leggen op het vechten is in dit spel echter duidelijk gekozen om de handel centraal te stellen. In dat opzicht is 1503 meer te vergelijken met Caesar III. Je begint met een schip die een centraal gebouw aanmaakt, vanaf dat moment is het een kwestie van grondstoffen binnenhalen en deze gebruiken om gebouwen en eenheden te creëren. Met die eenheden kun je je concurrenten het leven zuur maken. 1503 kost echt wat tijd om te leren spelen, wat zowel voor als nadelen heeft. Het geeft je uitgebreid de tijd om de problemen binnen de stad vroeg te signaleren en vooruit te plannen, hetgeen in dit spel de bovenhand heeft. Zit je te wachten tot je genoeg grondstoffen hebt of tot een schip een handelsroute heeft afgelegd dan is het echt frustrerend. Iemand met geduld en die er van houdt steden op te bouwen zal echter voor de tijdsinvestering beloond worden. Wat 1503 echt mist is een ‘random map generator‘ zoals bij Age of Empires.
Het militair-strategische gedeelte is duidelijk het ondergeschoven kindje. Er zijn veel eenheden en de animaties ervan maken gevechten best interessant, maar met bijzonder weinig mogelijkheden om je troepen te besturen, te groeperen of degelijke formaties aan te laten nemen is het tactische gehalte voor verbetering vatbaar. Technisch gezien werkte het spel op het testsysteem grafisch niet vlekkeloos. Bij sommige videosegmenten was er alleen audio. Ook begonnen enkele menu’s te flikkeren na het wisselen tussen het bureaublad en 1503. De problemen waren niet fataal voor het spelen, maar wel vervelend. Al met al ziet alles er ondanks de problemen met de video zeer verzorgd uit. Wat geluid betreft valt er weinig op te merken, het klinkt degelijk.
Conclusie
1503 had beter kunnen zijn. De manco’s liggen vooral in de interface en de snelheid waarmee je aan de slag kan. De gameplay is leuk maar een beetje aan de trage kant en er ontbreekt een mogelijkheid om de tijd sneller of langzamer te laten verlopen. Het spel is visueel goed te noemen. Waar bij soortgelijke strategie spelen de speler alles redelijk snel onder de knie kan krijgen, is dat bij 1503 zeker niet het geval. Dit vergroot de uitdaging van het spel maar je moet er geduld voor hebben. Houd je van steden bouwen zoals in Sim City, dan is 1503 zeker de moeite waard. Ben je echter verslaafd geraakt aan Age of Empires dan is dit misschien niet het spel voor jou.
Geef als eerste een reactie