There is no knowledge that is not power… De meeste Retro Gamers weten nu wel waar ik het over heb: de gevleugelde openingszin van het bekende Mortal Kombat 3. Maar die recensie staat toch al een tijdje online op deze site? Omdat veel games op de GBA flink gerecycled werden bracht Midway een Advance versie van haar beroemde vechtspel uit. Als grote MK fan stond ik destijds ik te trappelen om de cartridge in mijn GBA te proppen.
“Het gifzwarte geweld van de eerste twee delen heeft plaats moeten maken voor meer jolijt en meligheid.”
Zoals gewoonlijk in het one on one beat ‘m up genre heeft het verhaal niet veel om het lijf. De keizer van het kwaadaardige Outworld heeft een manier gevonden om via een poort naar onze dimensie te reizen. Op aarde zaaien zijn strijders dood en verderf. Enkelen weten te overleven, dit zijn de uitverkorenen om de aarde te redden. Elk van de speelbare karakters heeft zo zijn eigen redenen om mee te doen aan Mortal Kombat. Sommigen willen het kwaad bestrijden, anderen zien niets liever dan hel op aarde.
Mijn favoriete karakters waren altijd Sub Zero en Scorpion. Omdat deze versie niet alleen MK3, maar ook de Ultimate versie van dat spel betreft zijn die allebei aanwezig. In totaal kan de speler uit 23 vechters kiezen, en het spel bevat ook nog de nodige ‘hidden characters‘. De vechttechnieken van elk karakter zijn zo ongeveer gelijk, het verschil zit ‘m in de special moves. Door de moves van je poppetje te gebruiken kan je wedstrijden winnen. En dat is nu juist het probleem, het beperkte aantal knopjes van de GBA zorgt ervoor dat de moves nogal moeilijk uitvoerbaar zijn. Soms breekt de speler bijna zijn vingers.
Dit spel zoals gezegd een port van MK3, wat niet mijn favoriete deel uit de serie is. Het gifzwarte geweld van de eerste twee delen heeft plaats moeten maken voor meer jolijt en meligheid. Natuurlijk kan Scorpion nog steeds een harpoen afschieten, en Sub Zero bevriest zijn tegenstanders nog altijd waar je bijstaat. Maar de deathmoves hebben scherpte verloren. Het is allemaal een tikje cartoony, zoals hoofden die opgepompt worden tot luchtballon en spelers die sterven door ze te laten schrikken. Laten we het over de ‘friendship moves‘ maar helemaal niet eens hebben.
Conclusie
Al met was is MK Advance waar ik destijds op had gehoopt. Ik had liever gehad dan Midway iets creatiever was geweest, en een compleet nieuw spel uit de hoge hoed had getoverd. Toch is dit spel voor enkelen met heimwee naar de goeie ouwe tijd nog wel te doen. Omdat ik MK fan ben deed ik destijds extra mijn best deze versie leuk te vinden, maar als ik eerlijk ben vond ik MK2 op de Mega Drive veel leuker. Voor de Advance verzamelaar die graag de betere titels van dit systeem wil sparen, bezint er gij begint! Vergelijk deze titel bijvoorbeeld met Street Fighter II of Tekken Advance, en maak dan je keuze.
Geef als eerste een reactie