Metal Gear (MSX)

Er zijn een paar franchises in de gamesgeschiedenis die direct bij mensen iets positiefs oproepen. Metal Gear is daar eentje van. Het is het geesteskind van Hideo Kojima, de man die nog jaren verantwoordelijk bleef voor de sequels. Maar het begon allemaal in 1987 op de MSX computer. Velen zijn beter bekend met de latere NES versie, maar daar was Kojima niet bij betrokken, en de man is dan ook uiterst kritisch over die port. De MSX versie is volgens velen de versie die je moet hebben.

“Aanvankelijk begon ik destijds aan deze game alsof het een gewone shooter betrof zoals bijvoorbeeld Rambo 3 of Into the Eagles Nest. Dat bleek geen goed idee.”

De speler bestuurt een top-agent van de Special Forces met de codenaam Solid Snake. Het is zijn doel om een vijandelijke basis Outer Haven te infiltreren en via het betere kruip en sluip werk patrouillerende bewakers te vermijden. Uiteindelijk dient Snake het geheime wapen Metal Gear te vernietigen, een tweevoetige lopende tank die in staat is om nucleaire raketten van overal ter wereld te lanceren. Ook probeer je in het loopje door een ​​aantal collega-agenten te redden die door de vijand zijn gevangengenomen.

Aanvankelijk begon ik destijds aan deze game alsof het een gewone shooter betrof zoals bijvoorbeeld Rambo 3 of Into the Eagles Nest. Dat bleek geen goed idee. Als je door de vijand wordt gezien gaat het spel over in een “Alert Mode“. In deze crisissituaties moet Snake ontsnappen en zijn missie weer in alle geheimzinnigheid hervatten. Ook dien je op andere zaken te letten zoals camera’s, infraroodsensors en probeer vooral geen geluid maken. Ga dus bijvoorbeeld niet nodeloos lopen schieten, het trekt alleen maar ongewenste aandacht. Onderweg pik je de nodige wapens en munitie op. Vergeet vooral niet de geluidsdemper te vinden, je zal hem nodig hebben.

Er zijn twee manieren om aan de vijand te ontsnappen: Als Snake wordt gezien en er verschijnt slechts één uitroepteken boven het hoofd van een vijand, dan kan Snake ontsnappen door simpelweg naar een aangrenzend scherm te gaan. Je hoeft in dat geval alleen maar aan de in het scherm aanwezige vijanden te ontsnappen. Als er echter twee uitroeptekens boven de vijand verschijnen zit je flink in de problemen. Er komen nu vanuit meerdere schermen vijanden op je af hollen. En aangezien je munitie niet eindig is kan dat een flink probleem opleveren.

De vijandelijke basis bestaat uit drie verschillende gebouwen met daarin meerdere verdiepingen (inclusief kelders). De speler gebruikt keycards en andere items om deuren te ontgrendelen en nieuwe gebieden te verkennen. Elke deur gaat alleen open met de juiste keycard. Informatie kan worden verkregen door gijzelaars te redden die in de gebouwen worden vastgehouden. Na het redden van vijf gijzelaars zal je rang met één ster toenemen. Dit heeft als voordeel dat je meer items kan meenemen en meer health krijgt. De dood van een gijzelaar heeft echter degradatie tot gevolg.

Conclusie:
Het spel speelt heel vlot, en de graphics zien er voor een MSX2 fantastisch uit. Toen ik eenmaal doorhad dat je hier subtiel te werk moest gaan om succes te behalen werd het op slag een heel andere game. Ik had als 10 jarige nog niet eerder zoiets gespeeld. Elk scherm leek wel een soort puzzel. Hoe kom ik hier nou toch weer ongezien langs? Metal Gear bracht een mooie tegenhanger voor het uitgekauwde actiegenre op de markt: de stealth-shooter. Een mooi begin van een succesvolle serie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.