Het leek wel alsof de PSX de eerste jaren vooral werd overspoeld met race- en vechtspellen. Of het nou om Tekken of Toshinden ging, iedereen leek helemaal gek van 3D vechtspellen, wellicht omdat het een stap voorwaarts leek na de gouden tijden van Street Fighter II en Mortal Kombat. Veel van die eerste 3D vechtspellen zijn niet bijzonder mooi oud geworden. Niet voor niets lijkt men tegenwoordig weer de voorkeur te geven aan semi-2D. Gaat dit ook op voor 3D game Bushido Blade?
“Ik geef de makers credits voor het proberen van iets nieuws in een uitgekauwd genre.”
De erecode van Bushido kent strenge richtlijnen voor de samoerai en stelt een ethische code vast. Ergens in de 20e eeuw bevindt een groep Narukagami-ninja’s, elk bedreven in een andere stijl, zich in een strijd om hun eer in de te herwinnen. Bushido Blade is een one on one vechtspel met voor zijn tijd verschillende unieke functies. Het probeerde een alternatief te bieden voor gezondheidsbalken, speciale meters en andere traditionele genre gimmicks en zorgt ervoor dat gevechten kunnen worden gewonnen met een enkele slag. Spelers kiezen uit zes ninja’s, elk met een andere vechtstijl en attributen. Spelers kiezen ook uitrusting uit acht wapens, waaronder Japanse zwaarden, Europese zwaarden, naginata’s en nog veel meer.
Gevechten vinden plaats in wijd open gebieden waarin strijders kunnen rondrennen en op en neer kunnen klimmen. Sommige structuren, zoals bamboebomen kunnen zelfs worden gekapt. In het spel voor één speler kunnen spelers zelfs door het hele kasteel rennen en een voorkeurslocatie voor het gevechtsterrein uitkiezen. Naast de verhaalmodus voor één speler, is er een versus-modus, een slash-modus waarin je wordt aangevallen door 100 generieke ninja’s in een lange gang, een training en een ‘POV’-modus, waarmee spelers vanuit de eerste persoon kunnen spelen. De versus-modus van de game kan ook worden gespeeld met twee aan elkaar gekoppelde Playstations.
De gameplay houdt in dat je een van de drie gevechtshoudingen kiest en vervolgens hoog, midden of laag aanvalt. Tijdens zo’n aanval kan je altijd variëren en combo’s uitvoeren. Schade die de spelers mogelijk oplopen is gebaseerd op het lichaamsdeel dat getroffen word. Je kan bijvoorbeeld iemands armen of benen uitschakelen, of direct voor de kill gaan door op het hoofd te mikken. Bushido Blade is wat dat betreft een dappere poging om op meerdere vlakken iets nieuws te doen met het genre. Het probleem is dat je nog zo hard kan oefenen om dit spel in de vingers te krijgen… om vervolgens door een lucky shot van je meer onervaren tegenstander in één klap te worden uitgeschakeld.
Conclusie:
Ik geef de makers credits voor het proberen van iets nieuws in een uitgekauwd genre. Het heeft ook wel iets interessants dat een duel soms in één dodelijk moment klaar kan zijn. Voor de mensen die tijd willen investeren in het uitvogelen van een specifiek karakter en matchende wapens en technieken is dit een interessante keuze. Soms had ik wel het gevoel een soort Steen, Papier, Schaar met dodelijke gevolgen te spelen. Het blijft toch soms een kwestie van gokken wat de beste aanval is. Voor mensen die van lomp bashen, meppen en knokken houden is dit absoluut niet geschikt!
Geef als eerste een reactie