Met de introductie van de eerste playstation introduceerde men ook Tekken. Tezamen met de Virtua Fighter reeks was een nieuwe generatie vechtspellen op de console een feit. Volledig 3D en geweldige gameplay kenmerkte deze titels. Enige tijd daarna verscheen Dead or Alive op de playstation. Het had de concurrentie met Tekken moeten aangaan op de console van Sony. Het eerste deel was inderdaad erg knap gemaakt, maar gameplay was niet de enige troef waarmee Tecmo de harten van de Playstation bezitters probeerde te stelen…
“Denk nu niet dat alle dames qua cupmaat op de Europese standaard zijn afgestemd, maar het oogt een stuk realistischer.”
Iedereen die aan Dead or Alive denkt ziet de rondborstige vrouwelijke characters in het spel voor zich. Tecmo had namelijk de dames in het spel van extreem grote boezems voorzien. Iets wat de doelgroep wel moet aanspreken , zal Tecmo gedacht hebben. Het grappige aan het eerste deel was dat de borsten wel een hele grote bewegingsvrijheid hadden, wat nog wel eens tot komische momenten kon leiden. Één consolegeneratie later werd op de Xbox het derde deel in de Dead or Alive serie gereleased. De vrouwelijke characters zouden nu een stuk vrouwvriendelijker geworden zijn. Denk nu niet dat alle dames qua cupmaat op de Europese standaard zijn afgestemd, maar het oogt een stuk realistischer. En dat willen we toch?
Een eerste blik op het spel doet denken aan Tekken 3. In een erg mooi menu valt op dat de structuur en onderdelen nagenoeg hetzelfde zijn. Wanneer je voor het eerst een robbertje wilt gaan vechten zullen de geweldig gesitueerde arena’s en characters even de aandacht van je opeisen en is de kans dat je gaat verliezen ook sterk aanwezig. De arena’s zijn werkelijk prachtig gemaakt. Ze staan bol van detail en interactie. Zo kun je namelijk, net als in deel 2 overigens, je tegenstander in bepaalde levels hardhandig uit de arena slaan waarna de strijd zich vervolgens zo’n meter of 50 lager voortzet. Erg leuk om te zien is het als de kokosnoten uit de palmboom vallen nadat je je tegenstander er goed hard tegenaan hebt geslagen. De characters zien er ook zeer goed uit en zijn vloeiend geanimeerd. Dit samen met de fantastische lichteffecten en slowmotions die in een hevige strijd geregeld de revue passeren maken DOA3 tot een lust voor het oog.
Er wordt in DOA3 gebruik gemaakt van 13 verschillende vechtstijlen, verdeeld over 16, soms weinig van elkaar verschillende, characters. Ze spreken allemaal dezelfde taal: Japans! Nu worden alle uitspraken wel ondertiteld, maar een Rus die Japans spreekt komt toch erg raar over. Deze characters zijn in het begin enigszins lastig onder de knie te krijgen. De characters reageren nogal traag op de controller en de vele knoppen op de Xbox controller nodigen na een tijdje toch uit om even het boekje te raadplegen. Inhoudelijk voegt DOA3 weinig toe aan het genre. Naast de gebruikelijke time trial, story mode en tag battle is er niks nieuws onder de zon. De story mode is gauw uitgespeeld. Na een wat onbetekenende eindbaas wordt je wel getrakteerd op een prachtige animatie, die vervolgens terug te kijken is in het menu. In tegenstelling tot Tekken 3 zijn er maar 2 spelers te unlocken. De eindbaas uit het spel blijkt nadat je het spel met alle characters hebt uitgespeeld niet speelbaar. Dit is toch best jammer want het zijn toch elementen die het spel want langer speelbaar kunnen houden. Ook een nadeel in het spel is dat je met button-bashen een heel eind kan komen. Dit kan heel frustrerend zijn voor gamers die wel met tactisch spel proberen te winnen.
Conclusie
DOA3 biedt absoluut vermaak voor de weinig eisende speler. De prachtige graphics en de mogelijkheid om met zijn vieren in een tag-systeem te spelen zijn absolute pluspunten. Echt snelle gameplay hoef je niet te verwachten maar de arena’s en de bewegingen van de characters zijn goed voor de nodige uurtjes bottenbrekerij. De typisch Japanse soundtrack is niet echt wat men verwacht bij een vechtspel als dit, maar dat nemen we graag voor lief. Dead or Alive maakte met dit derde deel een aardige stap voorwaarts in haar pogingen aan te haken bij de concurrentie.
Be the first to comment