Zaxxon (Atari 5200)

Zaxxon was destijds een flinke hit voor SEGA in de arcadehallen. Het was één van de eerste games ooit die gebruik maakte van een isometrisch perspectief, en dat werd door gamers goed ontvangen. Diverse succesvolle ports en zelfs een bordspel zouden volgen. Ik kocht dit spel destijds op mijn Atari 2600, maar op dat systeem was dat kenmerkende perspectief in zijn geheel verdwenen. De Atari 5200 is een systeem dat door veel gamers werd verguisd, maar wel een Zaxxon bezit dat dichter bij de Arcadeversie komt.

“Het aanzicht blijft een heerlijk inventieve gameplay uitvinding van SEGA.”

Het Zaxxon-verdedigingssysteem moet worden vernietigd in deze spannende shoot ‘em up. De tocht voert je eerst door Asteroid City dat flink wordt beschermd door ruimteschepen, kanonnen en raketten. Veel barrières zijn opgeworpen waardoor je beperkte ruimte hebt om je ruimteschip doorheen te sturen, en bovendien is het voortdurend uitkijken voor vijandelijk vuur. Daarna volgen hordes vijandelijke ruimteschepen in een dodelijk gevecht in de ruimte. Overleef je dit, dan volgt het laatste gevecht met Zaxxon. Zoals veel games in die tijd loopt alles in een lus. Eenmaal voltooid begint het spel opnieuw, maar dan met een hogere moeilijkheidsgraad.

Het aanzicht blijft een heerlijk inventieve gameplay uitvinding van SEGA. Het isometrische perspectief en de schaduw onder het ruimteschip geven aan waar en op welke hoogte je je bevind, en als je daar eenmaal aan gewend bent heb je een behoorlijke controle over je toestel. Soms moet je barrières op de juiste hoogte en diepte zien te passeren, en dat komt heel nauw. Verder dien je (net als bij games als River Raid) je energievoorraad voortdurend in de gaten te houden en aan te vullen.

Conclusie:
Er is al genoeg gezegd en geschreven over de gebreken van de 5200. Ja, het systeem is ridicuul groot en de controllers breekbaar. Maar er kwamen een paar prima arcadegames op uit, en dit is er één van. Al snel zat ik er helemaal in, en de besturing op de 5200 is fantastisch. De animatie en scrolling zien er voor hun tijd ook prima uit, pluimpje voor de programmeurs van SEGA. Er is eigenlijk maar één nadeel aan deze game, na een tijdje spelen kreeg ik last van verkrampte handen door de side-buttons op de Joystick. Verder is Zaxxon op de 5200 een heerlijke shooter. Had men destijds dit soort titels als box-in game gedaan IPV het zeer afgezaagde en weinig imponerende Break-Out, dan had het wellicht meer spelers kunnen overtuigen dat de 5200 een interessant systeem was.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.