Hoe volg je één van de meest succesvolle games uit de geschiedenis van je bedrijf op? SEGA had met Sonic EINDELIJK het perfecte antwoord op Nintendo’s Mario gevonden. Cool, vol attitude en snel. De blauwe egel was alles wat Mario niet was, en gaf SEGA een cool imago. Als pack-in game was dit de ideale titel voor de Mega Drive. Er moest natuurlijk een sequel volgen. Maar meer van het exact hetzelfde is nooit een goed idee. En dus begonnen de knappe koppen van Sonic Team te tweaken aan de formule…
“Hoe aandoenlijk Tails ook is, ik koos er altijd voor om met Sonic te spelen.”
Natuurlijk is Sonic 2 wederom een supersnelle platformgame Net als het origineel rennen spelers door verschillende werelden, elk met hun eigen specifieke thema. De diverse Zone’s hebben vaak sublevels. En aan het eind van zo’n zone wacht natuurlijk weer een machine die Robotnik bestuurt. Meestal is het een kwestie van het patroon van die machine doorgronden, een paar optaters uitdelen en op naar het volgende level. De kwaadaardige Dr. Robotnik wil de wereld veroveren. Om dat te doen, zet hij alle dieren gevangen en transformeert ze in robots genaamd “Badniks“. Zo kunnen ze zijn krachtige wapen, Death Egg, bouwen. Alleen Sonic en zijn nieuwe partner, de meerstaartige vos Miles ‘Tails’ Prower, kunnen voorkomen dat Robotnik en zijn leger van Badniks de wereld overnemen.
Sonic en Tails kunnen ook nu weer ringen verzamelen die over alle levels verspreid zijn. Zoals bij de meeste platformgames verdient de speler een extra leven als hij 100 ringen verzamelt. De ringen fungeren echter ook als bescherming; als Sonic gewond raakt wanneer hij ringen draagt gaat hij in elk geval niet meteen dood. Alle ringen vliegen alle kanten op, maar onze trouwe blauwe egel leeft in elk geval nog. Als hij opnieuw wordt geraakt terwijl hij geen ringen heeft, verliest hij een leven. Als de speler het einde van een level bereikt met 50 of meer ringen krijgt hij toegang tot een bonuslevel. Hier moet je een bepaald aantal ringen verzamelen in een halfpipe-achtige omgeving. Dit zag er soort van 3D uit en motiveerde mij enorm om deze bonuslevels steeds weer te bereiken. In deze levels kunnen de zogenaamde Chaos Emeralds gevonden worden. Die heb je nodig om de game echt tot een goed einde te brengen.
Nieuw in Sonic 2 is de mogelijkheid om de game soort van coöp met een vriend te spelen. Een speler kan op elk moment een tweede controller aansluiten en de besturing van Tails overnemen. Tails heeft oneindige levens en de camera blijft gefocust op Sonic, wat betekent dat Tails het spel niet zal hinderen. Sonic (en Tails) kunnen nu ook extra snelheid krijgen door de springknop ingedrukt te houden en herhaaldelijk in te drukken voor een “spin dash“. Dit is handig wanneer je vastzit in de buurt van steile hellingen of andere gebieden waar je wat vaart nodig hebt. De game heeft ook een versus-mode voor 2 spelers. Deze modus is een horizontaal gesplitst scherm, waarin de spelers tegen elkaar door de levels racen.
Conclusie:
Sonic 2 speelt heerlijk, en met de Spin Dash heb je nog meer mogelijkheden en controle over Sonic gekregen. Hoe aandoenlijk Tails ook is, ik koos er altijd voor om met Sonic te spelen. Soms was het zelfs een uitdaging om Tails te laten verdrinken zonder dat ik zelf het loodje legde. De game ziet er fantastisch uit, en geeft Sonic fans precies wat ze nodig hadden: meer, betere en sneller. Sonic 2 is daardoor oprecht een verbetering van het origineel, en mag absoluut in geen één Mega Drive collectie ontbreken. Verplichte kost voor iedereen die zich retro-liefhebber noemt.
Geef als eerste een reactie