De tien meest invloedrijke consoles ooit

Ik zag de laatste tijd op Youtube enkele lijsten van beste consoles aller tijden voorbij komen. Meestal zijn die lijsten uitermate arbitrair. Dat komt soms doordat de logica ver te zoeken is (bijvoorbeeld de Watch Mojo top 20), of omdat men een twijfelachtige poging doet criteria vast te stellen. Meestal kijkt men dan naar verkoopcijfers en hoeveel titels er voor zo’n systeem uitkwamen. Aangezien de markt elke generatie compleet veranderde heeft dat mijn inziens geen zin. Deze lijst staat gewoon op chronologische volgorde, en is gebaseerd op gevoel en de impact die consoles destijds hadden.

Atari VCS 2600 (Atari, 1977)
Er waren al wat consoles geweest die voorzichtig de markt hadden verkend. Toen Atari in 1977 zijn console op de markt gooide was men wel enthousiast, maar een enorme knaller was het nog niet. Combat was een prima pack in game (één van mijn persoonlijke favorieten op dit systeem), maar een echte killer app was het niet. Die kwam in 1980 met Space Invaders. Iedereen wilde ineens een Atari zodat ze de arcade sensatie in huis konden halen. Have you played Atari today werd een bekende slogan. Programmeurs uit die tijd denken met veel liefde terug aan deze pioniersdagen. Bekende bedrijven als Activision brachten kwalitatief prima games uit voor het systeem dat voor velen de eerste kennismaking was met gamen. Vandaag de dag is Atari nog maar een schim van de gigant die het destijds was, maar iedereen herkent het logo direct.
Must have games: Combat, Space Invaders, Ms. Pac-Man, Pitfall!

NES (Nintendo, 1983/1985)
Nadat een overkill aan slechte ports, nieuwe systemen en 3th-party releases de markt in 1983 deden instorten dachten veel mensen dat het wel klaar was met die tijdelijke rage van spelletjes. En toen was daar Nintendo met de Famicom, een spelcomputer die ze in Amerika heel leep introduceerden als Entertainment Systeem. Wie herinnert zich niet de (overigens vrij nutteloze) robot, de eerste keer dat je Super Mario Bros speelde of die vervelende hond bij Duck Hunt? De NES bracht de arcade ervaring weer een stapje dichterbij huis en zorgde, mede door betere quality control voor 3th party developers, dat het vertrouwen in de industrie terugkeerde.
Must have games: Super Mario Bros. 3, Mega Man 2, Metroid, the Legend of Zelda

Mega Drive / Genesis (SEGA, 1988)
Nintendo domineerde met de NES de markt. Sega probeerde al wat terug te doen met de Master System. Maar de bal kwam pas echt aan het rollen toen Sega zijn 16bit monster lanceerde en stoer verkondigde dat Genesis does what Nintendon’t. Ik herinner me nog goed de vette reclames waarin Sega zich duidelijk afzette tegen het kiddy imago van Nintendo. De goede naam van Sega als het ging om arcadegames hielp ook behoorlijk mee. En toen was er de lancering van Sonic the Hedgehog, de ultieme Sega mascotte. Snel, kleurig en minstens zo speelbaar als Mario. De Bit-wars waren begonnen. Voor het eerst werd Nintendo echt uitgedaagd.
Must have games: Sonic II, Streets of Rage II, Comix Zone, Gunstar Heroes

Super Nintendo (Nintendo, 1990)
Nintendo kwam al snel met een passend antwoord op de Mega Drive. De Super Nintendo werd met veel bombarie geïntroduceerd en was alles wat de Nintendo-fans zich konden wensen. De graphics waren nog kleuriger en Nintendo had natuurlijk al een geweldige hoeveelheid succesvolle franchises om ons mee in te pakken. Super Mario World liet ons al even proeven aan wat er allemaal mogelijk ging worden. De FX-chip zorgde voor imponerende roterende graphics en een semi 3D effect bij sommige games. Om voor deze console maar 4 must have games te noemen is een enorme opgave, er zijn gewoon teveel gave titels die in dat rijtje horen. Destijds was ik een SEGA fanboy, maar gelukkig had een goede vriend van me een SNES, en had ik het beste van twee werelden.
Must have games: Super Mario World, Zelda: A link to the Past, Street Fighter II Turbo, Super Mario Kart

Playstation (Sony, 1994)
Op de PC en in de Arcade werd langzaam aan de stap naar 3D gezet. Nintendo was aanvankelijk met Sony in zee gegaan voor het ontwikkelen van een CD-Rom add-on voor de SNES. De samenwerking klapte nadat Nintendo een betere deal dacht te sluiten met Philips. Sony besloot een eigen console te gaan ontwikkelen. Wraak was zoet, want Sony pakte de dominerende positie van Nintendo vanuit het niets af. De PSX bleek een succesvolle machine die uitstekend in staat was 90s 3D games op het scherm te toveren. Nintendo en SEGA moesten stof happen. Sony was de grote baas geworden. Toen ik bij een klasgenoot FIFA 96 en Tomb Raider speelde was ik helemaal om.
Must have games: Metal Gear Solid, Resident Evil 2, Tony Hawk’s Pro Skater 2, Final Fantasy 7

Dreamcast (SEGA, 1999)
Falen zag er zelden zo mooi uit. Sega’s laatste poging op de consolemarkt beschikte over een reeks fantastische games. De Dreamcast was de eerste console met een ingebouwd modem (slechts 56k, maar afoende voor Quake III Arena), en de eerste dat met een tweede scherm speelde. De geheugenkaart in de controller had een klein Lcd-scherm voor nuttige info of zelfs minigames. Bezitters van een Dreamcast hadden de beschikking over prachtige titels, maar de machtige PlayStation 2 lag al op de loer. Desondanks koesteren veel Dreamcast-bezitters nog warme herinneringen aan dit systeem.
Must have games: Shenmue, Crazy Taxi, Soul Calibur, Jet Set Radio

Playstation 2 (Sony, 2000)
De PSX bezorgde Sony de positie van marktleider, maar de PS2 vaagde de concurrentie nagenoeg weg. SEGA zag de belangstelling voor de Dreamcast verdampen. Nintendo’s antwoord, de Gamecube was sympathiek, maar de verkoopcijfers bleven ver achter. Xbox deed het niet gek, maar ook zij konden geen enorme vuist maken. De PS2 werd met ruim 155 miljoen units de best verkopende console aller tijden. Niet alleen was het een duidelijke sprong voorwaarts ten opzichte van de vorige generatie, het was voor game-developers een vriendelijke console om games voor te maken. Dit zorgde ervoor dat er een schat aan waardevolle en creatieve games voor het systeem op de markt kwamen. Ook waren er diverse leuke toevoegingen zoals de Buzz-buzzer, Guitar Hero, de Eye-toy en Sing Star!
Must have games: Grand Theft Auto: San Andreas, Shadow Of The Colossus, Metal Gear Solid 3: Snake Eater, Devil May Cry

XBox (Microsoft, 2001)
Deze console werd door Bill Gates zelf geïntroduceerd tijdens de Game Developers Conference in 2000. De Xbox was het kindje van de makers van Direct X, Microsoft’s systeemsoftware voor pc-gameontwikkelaars. Dat leverde een krachtige machine op. Vanaf het begin begreep men bij Xbox de toenemende invloed van online spelen, met zijn geïntegreerde ethernetpoort en Xbox Live-infrastructuur. Zonder twijfel is de Xbox de belangrijkste door de amerikanen ontworpen console sinds de Atari VCS. Misschien was de Xbox geen PS2 beater, maar Nintendo werd wel naar het derde plan verwezen.
Must have games: Halo: Combat Evolved, Star Wars: Knights of the Old Republic, Psychonauts, Dead Or Alive 3

Nintendo Wii (Nintendo, 2006)
Een groot aantal gamesjournalisten en bekenden uit de game-industrie zagen de specs voor de Wii in 2005 en schreven Nintendo’s nieuwste console al op voorhand af. Dat was buiten de unieke joypad gerekend, die gebruikmaakte van bewegingssensoren die toegankelijke en familievriendelijke games opleverde zoals Wii Sports, Wii Play en Wii Fit. Plots stonden je ouders ook te gamen, zelfs oma wilde wel een potje tennissen. Nintendo verkocht meer dan 100 miljoen exemplaren. Een overwinning voor gameplay ten opzichte van technologisch navelstaren.
Must have games: Super Mario Galaxy 2, Wii Sports, Mario Kart Wii, Super Smash Bros. Brawl

Playstation 4 (Sony, 2013)
Niet dat de PS3 een slechte console was, maar in vergelijk met het succes van de PS2 viel het toch wat tegen. de PS4 herstelde weer voor een groot deel de status quo waarin Sony de markt domineerde. De console had vergelijkbare technologie ten opzichte van de Xbox One en ze werden bijna gelijktijdig gelanceerd. Maar Sony maakte de strategisch juiste beslissing om zich te concentreren op games in plaats van multimediafunctionaliteit. De desastreuze “Always online” kreet uit het Xbox kamp hielp Sony de mediaoorlog winnen. De PS4 bleek een innovatief systeem, met een geweldige collectie aan games. De lastige introductie van de PS5 rekt ook nog eens de levensduur en support voor de PS4, een systeem waar we eigenlijk nog lang niet klaar mee waren.
Must have games: Red Dead Redemption 2, GTA 5, The Last of Us, Part II, God of War

1 Comment

  1. Toffe back stories. 155Mln PS2 units! What the hell. Terecht natuurlijk.
    Ooit een PS2 over genomen van een neef met daarbij 1 spel Gran Turismo 3. Met zo’n titel heb je een half jaar lang geen andere games nodig. Wat een geweldige console was dat. Nooit een fan geweest van de eerste generatie 3D consoles en PC games vanwege de extreem lage poly count en shitty texturing. De PS2 tilde 3D echt naar top niveau.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.