Heaven & Hell (PC)

De strijd tussen het goede en het kwade is er één die eeuwenoud is. Door de geschiedenis heen blijft deze strijd zich herhalen. Overal duikt het weer op, in boeken, in films en zo ook in computergames. In Heaven (het goede) & Hell (het kwade) nemen deze twee uitersten het tegen elkaar op en proberen zij zieltjes onder de bevolking te winnen. Een echte real time strategy game (RTS) dus.

“Bestaat er überhaupt een expansion cd-tje? “

Om zieltjes onder de bevolking te winnen, of loyaliteit vergaren zoals het politiek correct genoemd wordt, moet er eerst een profeet gemaakt worden. Je kiest een bewoner uit een dorpje uit, betaalt genoeg mana, en de eerste profeet is geschapen. Met de profeet kun je zieltjes winnen. Feitelijk gaat dit op een routinematige manier. In een nieuw dorp laat je eerst een wonder zien om de dorpelingen duidelijk te maken dat je wel bijzonder bent. Vervolgens creëer je goodwill door een regenboogje (goed) of wat vleermuizen (slecht) tevoorschijn te toveren. Hiermee raken de dorpelingen gevoelig voor de preken van de profeet. Ze moeten daarvoor wel een bepaalde grens bereiken. Stel een regenboogje is niet genoeg, dan kun je de dorpelingen nog eens aaien om ze extra te paaien (en als je van de slechte kant bent, spank je ze nog maar een keertje). Eenmaal op de grens dan kan de profeet gaan preken. De dorpelingen blijven luisteren en zullen aan het geloof onderworpen worden.

Eenmaal aan het geloof onderworpen gaan de bekeerde dorpelingen mana opleveren. En dat heeft de profeet nodig om verder te kunnen preken en wonderen te verrichten. Nee, het leven van een profeet is niet goedkoop. De bekeerde huisjes kunnen geüpgrade worden zodat ze extra mana opleveren, maar ook kan de loyaliteit met loyaliteitenhuisjes gewaarborgd worden. Eenmaal een dorp bekeerd, dan moet het wel beschermd worden tegen de vijand. Je koopt een nieuwe profeet (kiest dus een dorpeling) en zorgt dat deze een strijder wordt, die mensen uit het dorp rekruteert. Deze beschermen een dorp tegen een vijandige aanval. En naarmate het spel vordert, kunnen er verscheidene profeten gekocht worden. Maar wie een profeet verliest, verliest daarmee ook het spel.

Zonder een campaigngame is een RTS weinig waard. Natuurlijk is een losse map leuk om te spelen, en deze opdrachten kunnen pittig zijn. Het is echter leuker en interessanter om een spel op te bouwen en uiteindelijk een grote slag te slaan. In Heaven and Hell zijn er twee campaigns, dus genoeg om te doen op dat vlak. Er zijn helaas maar een handjevol losse opdrachten, dat voelt wel een beetje als een gemiste kans. Een expansion pack was geen overbodige luxe geweest.

Heaven and Hell heeft best nog wel een hoog schattigheidsgehalte. Alles ziet er heel liefjes en rondvormig uit. Zelfs de slechte kant is niet heel erg gruwelijk. Het oogt mooi, aantrekkelijk en ziet er eigenlijk piekfijn uit. Grafisch was het spel voor zijn tijd behoorlijk up-to-date, en ook tegenwoordig is het nog prima speelbaar. Daar moet wel bij gezegd worden; er staat niets te veel in beeld. Het is daarom zeer overzichtelijk. Bravo!

Conclusie:
Heaven and Hell was voor mij een schot in de roos. Het spel spreekt een ander 0ubliek aan dan een RTS game als Command & Conquer. De voornaamste reden hiervoor is het geschapen wereldje. Het is allemaal wat minder grauw, en soms is dat wel eens nodig. Jammer alleen dat de basis cd-rom te weinig missies bevatte, bestaat er überhaupt een expansion cd-tje? Buiten dit minpunt om mag Heaven and Hell zeker de moeite waard genoemd worden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.