Vijf interessante 80’s Formule 1 titels

De belangstelling voor Formule 1 is in Nederland de laatste jaren enorm gegroeid. Natuurlijk kunnen we dit op het conto van Max Verstappen schrijven. Maar natuurlijk is de sport al wat decennia ouder, en ook de retrogamer zal zich vast de nodige F1 games kunnen herinneren waar hij of zij vroeger mee opgroeide. We zetten 5 interessante F1 games uit de jaren tachtig voor je op een rijtje.

Chequered Flag (ZX Spectrum, 1982)
Op deze microcomputer kende ik maar weinig speeltijd, en de paar keer dat ik er kort op kon spelen ging ik ook automatisch op zoek naar games die me echt interesseerden. Destijds waren dat het vinden van games die me het gevoel gaven jachtvlieger of F1-racer te zijn. Een spel waarbij je letterlijk vanachter het stuur op de baan uitkeek had ik destijds nog niet vaak gezien. Het bekende excentrieke kleurenpalet van de Spectrum nam ik maar even voor lief. Destijds was het één van de eerste racegames in zijn soort, en daarom maakte het indruk. Maar vandaag de dag ben je er qua gameplay na een paar minuten spelen wel klaar mee. Maar ik heb er toch een zwak voor omdat de programmeurs het lef hadden dit te proberen.

Pole Position (Atari VCS2600, 1983)
Iedereen kent deze game natuurlijk, en dan met name de arcadeversie uit 1982. Maar de thuisversie voor de 2600 is zeker ook de moeite waard. Je ziet de wagen van achteren, en dat was destijds al speciaal, tot op dat moment waren racegames vaak van bovenaf weergegeven. De actie en het gevoel van snelheid bleven op de Atari behoorlijk overeind. Natuurlijk prefereer ik de aracdeversie, maar als je de kans krijgt zou ik deze cartridge niet laten lopen voor je verzameling.

Pit Stop II

Pit Stop II (Commodore 64, 1984)
Pit Stop van Epyx was op zichzelf een absolute topper voor de Commodore 64, maar met deel twee doet men echt alles net even een beetje beter. Naast een potje tegen de computer kon je nou ook tegen een medespeler racen. De kleur van de banden geeft aan of een pitstop noodzakelijk is. Het timen van pitstops had een behoorlijke invloed op de afloop van de race. Vaak besloot ik toch net dat beetje risico te nemen om zo mijn pitstop een rondje uit te stellen. De game leverde nagelbijtende racemomenten op.

F-1 Spirit: The Road to Formula 1 (MSX, 1987)
Niet iedereen is er direct klaar voor om achter het stuur van een F1 bolide te kruipen, soms moet je je eerst bewijzen in een andere klasse. Een originele insteek voor een racegame, maar dat mogen we van Konami ook wel verwachten. Naast de F1 kun je er ook voor kiezen om met een stockcars, rallywagens, F3 of F3000 te rijden. Ook een soort Le Mans achtige racewagen behoort tot de mogelijkheden. Het was nog net niet de carrièremodus waar ik over fantaseerde, maar het kwam in de buurt. Oefenen in de lagere klassen was namelijk van belang om in de F1 echt tot goede resultaten te komen.

Grand Prix Circuit (DOS, 1988)
De eerste keer dat ik echt (met alle respect voor de Spectrum game) het gevoel had een soort van simulatie te spelen. Drie bestaande wagens om uit te kiezen, meerdere bestaande circuits om over te racen, en de mogelijkheid om een echt wereldkampioenschap af te werken. Via een hack wisten we uiteindelijk ook nog de nepnamen uit het spel aan te passen naar bestaande namen. Maar eerlijk gezegd horen de nepnamen voor mij een beetje bij het nostalgische gevoel dat deze Accolade klassieker bij me oproept. Het DOS geluid is niet echt briljant, maar wat heb destijds veel tijd in deze game gestoken…

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.