Pitfall! (Atari VCS 2600)

Atari had met de VCS 2600 de markt stevig in handen en gedroeg zich dan ook als een zelfingenomen heerser. Dit ging ten koste van de programmeurs die graag meer erkenning voor hun werk wilden. Enkele ontevreden programmeurs creëerden daarom een eigen bedrijf: Activision. Bij dit bedrijf kregen de makers van een spel eindelijk de credits en verdiensten voor hun input. Dit leverde enkele van de beste titels op dit systeem op.

“De presentatie is uiterst simpel, het knappe is dat je instinctief direct weet wat de bedoeling is, nu moet je nog de juiste timing ontdekken.”

Pitfall! is een platformactiespel. Je speelt als Pitfall Harry en mag op zoek naar schatten diep in de jungle. Al struinende struikel je bijna over geldzakken, zilverbaren, goudstaven en diamanten ringen. Maar er zullen veel obstakels in de weg staan die een voortijdig einde aan het avontuur kunnen veroorzaken. Ontwijk dus rollende boomstammen, schorpioenen, alligators, slangen, bodemloze putten, moerassen en vuren. Soms kan je onder de oppervlakte in een oud gangenstelsel ook de nodige zaken tegenkomen. Je hebt 20 minuten om te proberen alle schatten op de vele schermen te verzamelen… als je zo lang overleeft natuurlijk.

Programmeur David Crane (niet te verwarren met de producent van de Tv-serie FRIENDS) had al enige hits op zijn naam staan voor hij samen met anderen Activision uit de grond stampte. Outlaw en Canyon Bomber waren bescheiden succesjes, maar bij Activision kwam hij pas echt tot bloei. De man is verantwoordelijk voor Dragster, Grand Prix, Freeway, Fishing Derby en Kaboom! Maar zijn grootste claim to fame is zonder twijfel Pitfall! Deze game is van grote invloed geweest op games en platformers in het bijzonder.

Tegenwoordig zijn we wel anders gewend, maar Pitfall! zag er voor zijn tijd fantastisch uit en speelde ook erg goed. De presentatie is uiterst simpel, het knappe is dat je instinctief direct weet wat de bedoeling is, nu moet je nog de juiste timing ontdekken. Vele uren heb ik doorgebracht met springen over krokodillenbekken, slingerend aan lianen en het zoeken naar schatten. Ik waande me met deze game echt even Indiana Jones. De kleine details maken het spel echt af. Bijvoorbeeld het Tarzan-geluidje als je aan een liaan over een gevaarlijke poel slingert.

Conclusie
Er is veel debat over wat de eerste platformgame ooit is, en wat voor vroege games wel of niet in dit genre vallen. Voor mij staat wel vast dat Activision en David Crane met Pitfall! één van de beste Atari VCS 2600 games uitbrachten. Heel veel klassiekers verliezen hun glans door de jaren heen, maar Pitfall! blijft voor mij altijd een plezier om te spelen. Mario, Sonic, allemaal zijn ze schatplichtig aan Pitfall Harry, een waar gamingicoon!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.