Circus Charlie (MSX)

Het blijft een genot om MSX games van Konami te spelen. Zodra ik dat bekende logo weer in beeld zie waan ik me eind jaren ’80 terwijl ik achter dat vertrouwde toetsenbord zit. Circus Charlie is heden ten dage retro qua spel en qua spelinhoud. Ik kan me de opwinding nog herinneren als er een circus in de buurt was. Maar tegenwoordig is dat, mede door wetgeving, een gevoel dat kids van nu bijna niet meer kennen. Dan maar de MSX-variant.

“En als je denkt dat Charlie na het voltooien van al deze stunts een adempauze krijgt: think again, de hele zooi begint gewoon weer opnieuw!”

Jij bent Charlie, een drukbezet lid van een circusgroep. Het is jouw taak om het publiek te plezieren door vijf dodelijke stunts uit te voeren. Tijdens de eerste stunt mogen jij en je extreem schattige leeuw door verschillende ringen van vuur springen. Denk eraan om rondslingerende vuurpotten vermijden. Timing is vooral het belangrijkste element. De opzet en de muziek deden me enorm aan Athletic Land denken, een andere Konami klassieker.

Vervolgens balanceert Charlie 70 meter  lang over een koord en ontwijkt hij vervelende apen die ‘m in de weg zitten. Sommige van die etterbakken springen je zelfs tegemoet. Nog voor Charlie is bijgekomen moet hij 80 meter balanceren en rollen op een bal, om vervolgens weer te springen naar andere ballen. Fijn dat elk onderdeel een duidelijke afstand heeft, maar hoe groot is deze bizarre circustent? En waarom pakt niemand van Charlie’s collega’s zijn verantwoordelijkheid eens? Nadat Charlie wonderwel niet is gevallen wacht hem geen staande ovatie… Maar gewoon nog meer stunts!

Voor zijn volgende halsbrekende toeren mag Charlie op de rug een paard rijden en 200 meter lang trampolines ontwijken. Soms zijn ze niet te ontwijken en moet je via de trampolines weer op de rug van het paard belanden. Dit alles uiteraard weer zonder op de grond te komen. Je kunt het paard versnellen of vertragen. Tenslotte is er dan nog de laatste halsbrekende stunt: heen en weer slingeren in de trapezes van de tent. Je moet hierbij je sprongen zo timen dat je van de ene slingerende trapeze in de ander terecht komt, en soms kan je van een springkussen op de grond gebruik maken. En als je denkt dat Charlie na het voltooien van al deze stunts een adempauze krijgt: think again, de hele zooi begint gewoon weer opnieuw!

Conclusie:
Hoewel het ogenschijnlijk om vijf verschillende onderdelen gaat is het principe steeds hetzelfde: het timen van sprongen. Ik moest een beetje aan Jungle Hunt op de Atari VCS 2600 denken, maar dan met een Konami sausje. Hoewel de muziek en de verzorging prima in orde zijn miste ik een beetje de drive om steeds verder te komen. Dat gevoel had ik bijvoorbeeld wel bij Athletic Land. Een prima tussendoortje om af en toe weer even te spelen, maar ik ken betere Konami-titels op de MSX.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.