Street Fighter II: The World Warrior (SNES)

Doordat ik opgroeide in Drenthe waren goede arcadehallen een zeldzaamheid in mijn leven. Ik kende de Street Fighter spellen eigenlijk alleen van de matige Commodore 64 versie van het eerste deel. Laat staan dat ik deel 2 als eens gespeeld had. Dat deze game wereldwijd de speelhallen in vuur en vlam zette ging dus grotendeels aan me voorbij. Op een dag verscheen er een recensie van deze game in Hoog Spel. Iedereen leek dolenthousiast, dus ik wilde zo snel mogelijk kennis gaan maken.

“Een klassiekertje, ook al kan ik decennia later nog steeds boos worden over die krankzinnige adviesprijs.”

Ik hoor tegenwoordig veel jongeren zeuren dat games zo duur zouden zijn. Deels hebben wij ouderen daar een pasklaar antwoord op: games zijn juist goedkoper geworden. Nieuwe consolegames hadden in de jaren ’90 een nieuwprijs van tussen de 99 en 200 gulden. De nieuwprijs van Street Fighter II voor de SNES was extra heftig: 249 gulden! Kom daar tegenwoordig maar eens om. Daarbij hebben jongeren tegenwoordig relatief meer te besteden dan hun 80’s en en 90’s leeftijdgenoten. Daar staat tegenover dat Gamen voor ons oudjes ook relatief goedkoop kon: op homecomputers en de PC kopieerden we ons suf, en bijna iedereen kende wel iemand met en verzamel-cd-tje. Hoe dan ook: kinderen van tegenwoordig zullen niet meemaken hoe hard we even moesten slikken toen we de nieuwprijs van SFII voor de kiezen kregen.

Zoals altijd bood de videotheek weer uitkomst, voor Fl 7,50 konden we het spelletje een weekend meekrijgen. Onderuitgezakt op de bank van mijn beste vriend begonnen we aan ons eerste potje. In SFII doe je mee aan een toernooi waarbij je ervaren knokkers over de hele wereld voorbij komen. Vooraf kan je een keuze maken uit acht vechters: Ryu, Ken, Blanka, E. Honda, Zangief, Chun Li, Guile en Dhalsim. Allemaal vertegenwoordigen ze een land, hebben ze een eigen vechtomgeving en begeleidend muziekthema. Overwin je deze tegenstanders, dan wachten er nog drie handlangers (Vega, Balrog en Sagat) en een heuse eindbaas: de boosaardige M. Bison.

Alle vechters zien er uniek uit (in tegenstelling tot Mortal Kombat waar we vaak veel palette swaps zagen). Ook hebben ze een unieke vechtstijl en eigen plus en min punten. Om goed te worden in Street Fighter II was het handig om je op één vechter te richten, en je de speciale moves en stijl van deze vechter eigen te maken. Aanvankelijk koos ik voor Dhalsim omdat hij met zijn lange armen een gevaar was op het hele scherm. Helaas was hij niet één van de sterkste. Uiteindelijk speelde ik veel met Chun Li, een cocktail van snelheid, kracht en handige moves. In latere versies werd Vega speelbaar en zou ik veel met hem spelen omdat ik ‘m zo cool vond.

Conclusie
De game ziet er puik uit. Hoewel ik de controls soms wat houterig vond had ik voor het eerst het gevoel dat ik echt een arcadegame in de huiskamer aan het spelen was! Hoewel het toernooispel natuurlijk entertaining genoeg is zit de ware lol ‘m in het spelen met vrienden. Elkaar lekker verrot schoppen in een spannend gevecht was in de 16Bit tijd één van de redenen waarom vechtspellen aan de top stonden. De mooi uitgewerkte achtergronden en de puike soundtrack maakten dit een niet te missen klassieker. Echte kenners kunnen de melodietjes van Guile, Ken of Vega nog zo neuriën. In latere versies werden de snelheid en combomogelijkheden van deze game uitgediept, maar de core gameplay bleef hetzelfde. Een klassiekertje, ook al kan ik decennia later nog steeds boos worden over die krankzinnige adviesprijs.

1 Comment

  1. Capcom heeft z’n best gedaan de arcade feeling naar de home consoles te brengen. En oh boy, wat een traktatie. Zo’n beetje alle content was goed ge-port. Ik was vooral onder de indruk van de levendige achtergronden. Bewegende olifanten, juichende airforce gasten, allemaal geweldig. Wat mij vooral irriteerde was de executie van Guille moves. Een coole dude, maar te lastig om consequent moves uit te voeren. SF2 was topkwaliteit. Arcade waardig.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.