Vampire Killer (MSX)

Castlevania is op de NES natuurlijk een absolute must have. De NES en de MSX hadden midden jaren ’80 veel overeenkomsten. Dat lag niet op de laatste plaats aan uitgever Konami die op beide systemen herhaaldelijk de beste games van dat decennium uitbracht. Tijdens een logeerpartij bij mijn nichtjes vond ik een diskette met daarop de intrigerende woorden Vampire Killer. Als tienjarige jongen is er dan geen enkele reden om NIET te kijken om wat voor spel het gaat…

“Vanaf het eerste moment dat het muziekje begint te lopen zit ik er helemaal in.”

Jij bent de jonge Simon, die zojuist Dracula’s kasteel is binnengegaan. De wereld van Dransylvania zit in de problemen, en jij bent degene die de boel moet redden van de verdoemenis. Dus moet je je een weg banen door 18 levels vol demonen om het uiteindelijk tegen de prins van de nacht op te nemen: Dracula zelf.  Vernietig deze dreiging en breng het koninkrijk terug naar meer gelukkige tijden… Klinkt als een taak voor deze onverschrokken gamer! Het introschermpje alleen al ademde die ongrijpbare Konami kwaliteit uit.

Vampire Killer volgt hetzelfde plot als Castlevania, maar met een andere gameplay. In elke fase moet Simon een witte sleutel vinden om de deur te openen die naar het volgende level leidt. De sleutels zijn meestal verborgen in de muren van het kasteel, waarin hij ook nuttige voorwerpen vindt. Items kunnen ook worden gevonden door kaarsen en andere lichtbronnen in het kasteel te slaan. Er zijn nogal wat items, en ze hebben allemaal een handige functie. De truc is ze op het juiste moment in te zetten om zo een maximaal voordeel er uit te halen. Ik was in de jaren ’80 wel wat gewend op de MSX, maar de diepgang van deze game ging even wat verder dan andere games. Je kan dit proberen te spelen als een platformer waar je de tegenstanders simpelweg dood mept, maar dan kom je niet heel ver.

Harten zijn zowel een soort munitie als valuta in het spel. Ze kunnen worden gevonden door kaarsen te slaan of vijanden te doden. Ze worden gebruikt voor het kopen van items en als munitie voor het wijwater en de zandloper. Simon kan ook verschillende primaire wapens in het spel vinden, zoals zweepupgrades, een werpmes, een bijl en een kruis. Anders dan bij Castlevania vervangen de dolk, bijl en kruis de zweep en gebruiken ze geen harten als munitie.

Conclusie:
Vanaf het eerste moment dat het muziekje begint te lopen zit ik er helemaal in. Het spel is vrij pittig, en qua puzzelen wordt er op de MSX iets meer verwacht. Kennelijk wilde Konami op een homecomputer toch iets anders doen dan de met de bekende NES versie. Het zoeken van de sleutels is echter geen bijster originele toevoeging en voelt soms een beetje als werk. Desondanks is deze game voor MSX bezitters verplichte kost. Vampire Killer is zeker van een plekje in mijn eeuwige MSX top 10!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.