6 80’s James Bond games

James Bond is al zo’n 60 jaar een popcultureel fenomeen. Zijn films zijn altijd onvervalste kaskrakers, en liefhebbers kunnen zich urenlang zoet houden met de vraag welke acteur of film de beste in de reeks is. Over de games hebben we het stukken minder, ook al zijn er door de jaren heen genoeg Bond games op de markt gekomen. Op mijn Instagram account trok ik laatst een maand uit om alle titels kort te bespreken. Hier een overzichtje van de oudste James Bond games.

James Bond 007 – Atari VCS 2600 (1984)
Deze Atari game van Parker Brothers is een slecht begin. Het is een soort side-scrolling actie spel, maar de helft van de tijd kan ik er geen chocola van maken wat er van me verwacht wordt. Het is eigenlijk een soort ruimteschietspel waar men gewoon een 007 sticker op heeft geplakt. Jammer, want Parker Brothers had destijds wel een goede reputatie als uitgever van Atari spellen. Er waren al twee eerdere pogingen van dit bedrijf om een Bond game te maken, maar die demo’s kwamen uiteindelijk niet in productie. Uiteindelijk ging men met On Time Software in zee, en die leverden dit product af. Gemiste kans.

A View to A Kill: the Computer Game – Commodore 64 (1985)
De eerste van de Domark games. Dit is een soort combi van verschillende onderdelen die samen één geheel vormen. Verschrikkelijke stukken waarin je met een auto rond moet rijden en trage stukken waarin je door gebouwen loopt en kamers onderzoekt. Dat laatste deden ze in Impossible Mission een stuk vlotter. Totale stroperigheid. Het James Bond muziekje gaat na een tijdje op mijn zenuwen werken. Aardig dat men variatie in de gameplay probeerde aan te brengen, matige uitwerking. Niet te verwarren met de vrij aardige textadventure die destijds ook uitkwam.

Goldfinger – Apple II (1986)
Een textadventure van Mindscape die ik bijna was vergeten, maar in alle eerlijkheid, volgens mij is iedereen ‘m vergeten. Deze game is niet alleen met het blote verstand uit te spelen, maar ook met een hoop trail ‘n error. Bij een platform of actiespel kan ik dat nog tolereren, maar hier zorgde het ervoor dat ik geen zin had om steeds weer door dezelfde stappen heen te moeten lopen en gaf ik op. Het enige positieve is dat het niet blind het plot van de film en het boek volgt, waardoor er voor de speler nog iets nieuws te ontdekken valt.

The Living Daylights: the Computer Game – MSX (1987)
Ik ben een Commodore fanboy, maar de enige keer dat ik hands on ervaring had met deze game was op de MSX. Dit was Domarks tweede poging tot een James Bond game en het begint ergens op te lijken. In vergelijk met de eerste game heeft het nu in elk geval met James Bond te maken, mede door een paar aardige tussenplaatjes. Ze noemen dit genre Run ‘n Gun, maar dat is net teveel eer. Walk ‘n Run is beter op zijn plek. De animatie van een valpartij is aardig, alleen zie ik ‘m wel erg vaak. James valt vrij vlot op zijn snufferd, hij struikelt al over een steentje. Dat hij dan mooi doorrolt en in schiethouding uitkomt doet aan het gezichtsverlies niet af. De MSX kleuren zijn wat saai, als Bond fan zou ik toch nog even verder kijken.

Live and Let Die: The Computer Game – Commodore 64 (1988)
je moet het Domark nageven, ze probeerden het uiterste uit de James Bond licentie te pushen door niet te wachten op nieuwe films. Razendsnel na de vorige game kwam deze speedboat shooter die me gek genoeg een beetje doet denken aan Pinguin Adventure. Weer een willekeurig race en schietspelletje dat van alles had kunnen zijn, maar waar snel een James Bond sticker op is geplakt. En toch… mocht je ‘m destijds voor een budgetprijsje gekocht hebben, dan is het ergens nog wel vermakelijk voor af en toe een verloren half uurtje.

License to Kill – DOS (1989)
Deze game is een puur actiespel dat min of meer de verhaallijn van de film volgt. Je doel is om een aanslag op het leven van collega Felix Leiter te wreken. Verantwoordelijk is de wrede drugsbaron Sanchez die in Midden-Amerika leeft als god in Frankrijk. Technisch gezien bestaat het spel uit verschillende versies van een verticaal scrollende Shoot ‘m Up game. In elk level moet je vliegen, rijden of lopen. Ondertussen ben je druk met vijanden neerschieten, hun kogels ontwijken en items verzamelen (voornamelijk munitie). Sommige levels zijn meer afhankelijk van schieten, terwijl andere je reflexen testen. Er zijn 6 levels die je moet doorlopen om je wraakmissie tot een goed einde te brengen. Vandaag de dag is het een vermakelijk tussendoortje, zeker als je de film goed kent.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.