Vier Educatieve Mario Games

Onze loodgieter is van alle markten thuis. Hij was ooit een gorilla bezittende timmerman, bouwvakker, sloper en zelfs soldaat. Maar ook voor de klas bleek Mario zijn mannetje te staan. Diverse keren kwamen er educatieve games op de markt waar zijn vrolijke besnorde tronie op werd geplakt. Lees hier over een viertal Mario titels voor educatieve doeleinden.

Mario Teaches Typing: Interplay, 1992
Het idee dat je via een bestaande gamefranchise kinderen kunt leren om beter te typen is an sich okay. En het moet worden gezegd, de combi werkte in die tijd goed. Tegenwoordig groeien kinderen in Nederland gewoon op met een QWERTY toetsenideling en lijkt de noodzaak voor dit soort programma’s wat minder. Hoewel deze educatieve software niet per se slecht is kon het mijn aandacht destijds niet vasthouden. Voor de Mario puristen een leuk hebbedingetje.

Mario is Missing: Software Toolworks, 1992
Educatieve games kunnen best leuk zijn. Ik koester fijne herinneringen aan de Carmen Sandiego games. Mario probeert de jongste gamers ook enige aardrijkskundige kennis mee te geven… althans, dat zou hij willen. Helaas heeft Bowser Mario te pakken, het is aan Luigi om hem te vinden. Je dient 25 steden te verkennen, op deze manier leert de speler iets over de locatie en lokale cultuur. Het spel is voor iedereen ouder dan twaalf (met wat kennis van de Engelse taal) enorm makkelijk. Maar een brugklasser zou er nog wel wat kennis en lol uit kunnen halen.

Mario’s Time Machine:Software Toolworks, 1993
Nog een educatieve Mario game. Deze keer steelt Bowser beroemde geschiedkundige voorwerpen via zijn tijdreismachine: de timelator. Het is aan Mario om deze artefacten terug te brengen naar het juiste moment in de tijdlijn. Alleen zo kan hij voorkomen dat Bowser de geschiedenis blijvend veranderd. Ja, ik moest ook denken aan “where in time is Carmen Sandiego”. Als geschiedenisfan speelde ik deze game pas ergens begin deze eeuw. De muziek kon meteen uit, echt afschuwelijk. Wat blijft is een vermakelijk klein geschiedenisspelletje met wat aardige achtergrond informatie voor de jongste gamers onder ons. Maar ook die zullen er na twee keer spelen klaar mee zijn.

Mario Teaches Typing 2: Interplay, 1997
Een vervolg en moderne update van het eerste hulpprogramma om kinderen spelenderwijs het keyboard te laten leren kennen. Voor volwassenen is dit niet echt geschikt, maar de jongste computeraars kunnen hier wellicht lol en typevaardigheid uit halen. Het grootste probleem van al deze titels was eigenlijk vooral dat ze op engelse taalvaardigheid hingen, en daardoor voor de beoogde doelgroep in Nederland niet handig waren. Tegenwoordig is zoiets niet een issue, maar destijds was een Nederlandstalige game geen vanzelfsprekendheid.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.