6 Gamediscussies die ons bezighielden

Ooit bedacht Pepsi Cola een handige marketingstrategie: de Pepsi Challenge. Blind kiezen welke Cola je het lekkerst vond. Het leverde twee kampen op: of je was een Coca Cola aanhanger of een Pepsi addict. Deze discussies bleven in de 90’s erg populair. Ook tegenwoordig is het leuk om te doen: Ronaldo of Messi? McDonalds of Burger King? Hier zes gamediscussies die ons (soms ook vandaag de dag nog) bezighielden.

Commodore 64 Vs. ZX Spectrum
In de jaren ’80 had ik eerst een VIC20 en daarna een Commodore 64. Ik was echt een Commodore fan. Toch kwam ik in de Engelse bladen veel juichende artikelen over de ZX Spectrum tegen. De Commodore leek me meer mainstream, maar de ZX Spectrum had een flinke community van fanatieke fans die hun machine adoreerden. Ook tegenwoordig zie je online veel discussies terug over wat de beste of meest gebruiksvriendelijke homecomputer was. En hoewel de MSX een mooie machine was blijft de discussie vaak beperkt tussen deze twee. Uiteindelijk denk ik dat het vooral een discussie is gevoed door nostalgie. Mijn jeugdherinneringen zaten vol Commodore, dus natuurlijk is dat de betere machine.

Nintendo Vs. Sega
SEGA ging op brutale wijze de strijd aan met de Goliath die Nintendo in de jaren ’80 was geworden. Een snedige reclamecampagne waar Nintendo als kiddy werd neergezet. Een supersnelle Egel als edgy mascotte. Een flinke nadruk op sportspellen. Als je je bedenkt hoe belangrijk sportspellen voor het succes van SEGA waren is het eigenlijk belachelijk dat daar weinig tot niets van terug te zien is op de Mega Drive Mini. Nintendo vocht ondertussen terug door de Super Nintendo uit te brengen. Ik was een SEGA fanboy, maar Mario Kart deed mijn geloof flink wankelen. Op het schoolplein was dit een discussie die ons jaren zoet kon houden.

Hoog Spel Vs. Power Unlimited
Er waren wel een paar probeersels, maar Hoog Spel was in Nederland toch wel het eerste gamesmagazine in zijn soort. PC, Amiga, Mac, Nintendo, SEGA en C64, allen hadden ze een plekje in dit magazine. Het blad onderscheidde zich door een volwassen toon en geen scores te verbinden aan de recensies. Een paar jaar later kwam daar Power Unlimited bij, een blad dat zich qua stijl en taalgebruik meer op jongeren ging richten. Games waren vet, dope of da bomb. Volwassen was PU allerminst, maar dat het blad ruim 25 jaar later nog bestaat is best een prestatie. Hoog Spel stopte rond de eeuwwisseling helaas. Het meer inhoudelijke van Hoog Spel had sterk mijn voorkeur, maar er valt ook iets te zeggen voor PU dat een grote groep jonge lezers voor zich wist te winnen.

Street Fighter II Vs. Mortal Kombat
Ik weet nog goed dat ik de Power Unlimited, waar beide games naast elkaar werden beoordeeld, kocht. Ze gaven een 0,1 punt voorkeur aan de diepere gameplay van SF2, maar konden het funky Kung Fu sfeertje van MK goed waarderen. Wat ik aan MK tof vond was dat iedereen het zo kon spelen en je de besturing snel onder de knie had. SF2 was misschien wel dieper, maar daardoor hadden een beetje geoefende gamers gelijk een enorme voorsprong op de meer casual gamer. Daarbij zorgden de sfeer, de achtergrondverhalen en natuurlijk de gore ervoor dat ik Mortal Kombat altijd iets leuker heb gevonden. Iets dat hele volksstammen niet met me eens zullen zijn.

FIFA Vs. PES
Nog zo’n discussie die vroeger afgedaan kon worden met toegankelijkheid Vs. diepgang. FIFA had de licenties, de toegankelijke gameplay en de betere commentator (John Motson, held). PES had een ingewikkelder spelsysteem, maar als je dat eenmaal onder controle had, dan kon je een enorm diepgaande pot voetbal op de mat leggen. Daarbij had FIFA vaste patronen die je elke keer lieten scoren. Door de jaren heen is het echter minder simpel geworden. FIFA heeft aan diepgang gewonnen en PES blijft een prima game. Omdat mensen nog steeds screenshots van dezelfde spelers in de beide games plaatsen is het duidelijk dat deze discussie voorlopig nog niet voorbij is.

Console Vs. PC
Jarenlang bleef Power Unlimited vrolijk verkondigen dat PC Gaming op zijn retour was en consoles de slag allang hadden gewonnen. In de 90’s viel daar veel voor te zeggen. Veel games kwamen niet of later pas op de PC uit, en de graphics van consoles waren vaak beter en de gameplay sneller. De PC was vooral voorloper op het gebied van adventures en strategische games. Tegenwoordig is de strijd meer dan gelijk getrokken. De PC is tot prima graphics instaat, en veel liefhebbers gebruiken de strijdkreet PC Master Race. PU onderschatte vooral hoeveel mensen een PC hadden, en hoed groot dus het afzet gebied voor games was. Consoles hebben weer vaak de beschikking over aantrekkelijke exclusives die nooit op een PC zullen uitkomen. Een strijd die nog wel even voort zal duren.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.