Gain Ground (Mega Drive)

Toen ik nog tiener was waren nieuwe games vaak bijna onbetaalbaar. Ik had niet altijd 100 tot 150 gulden liggen om de beste games te kopen. Vaak vertelden we onszelf dat het wellicht over de grens beter gesteld was met de prijzen. Tijdens een vakantie in Duitsland hoopte ik X-Men II op de kop te tikken. Ik kwam echter 5 Duitse Marken tekort. Ik kocht daarom Gain Ground om niet met lege handen terug te komen. De teleurstelling dat ik X-Men II net niet kon kopen (mijn ouders vertikten het om bij te leggen) was echter groot.

“De muziek geeft de juiste vibe af: hier staat iets op het spel.”

Gain Ground is een actiespel met een vleugje strategie erin. Het doel is om jouw krijgers naar de andere kant van het slagveld te krijgen of om alle vijanden te doden. Elke krijger in jouw groepje heeft een unieke vaardigheid en kan op twee verschillende manieren aanvallen. Er zijn in totaal zo’n twintig verschillende krijgers. Het strategische element zit ‘m in het beslissen welke krijger het in welke situatie het beste zou doen. Sommige wapens zijn beter in het omgaan met bepaalde vijanden en obstakels dan andere wapens.

Je begint aan het spel met slechts drie krijgers, maar je kan soldaten tegenkomen die je oppikt door ze aan te raken. Als de nieuwe rekruut lang genoeg overleeft om de uitgang te bereiken kan je in volgende levels ook van zijn of haar vaardigheden gebruikmaken. Er is in jouw groep plek voor ongeveer 30 krijgers, maar het is me nog niet gelukt er zoveel te verzamelen. Er zijn in totaal 50 levels, verdeeld over tien rondes. Aan het einde van elke ronde komen spelers een vijandelijke baas tegen.

De muziek geeft de juiste vibe af: hier staat iets op het spel. De geluidseffecten zijn een beetje… zompig? Laten we op zijn aardigst zeggen dat men voor eenvoudige arcadegeluidjes is gegaan en niet veel aandacht hieraan heeft besteed. Het beeld is in drie vlakken verdeeld. Aan de zijkanten kunnen beide spelers (Ja, er is een mogelijkheid om met zijn tweeën los te gaan) zien welke krijger ze besturen en welke wapens ze tot hun beschikking hebben. In het midden zien we de actie. Qua graphics is de game niet heel bijzonder maar wel efficiënt.

Conclusie
De spelopzet is vrij eenvoudig, maar het spel grijpt je al snel bij de kladden. Ik heb grote lol gehad in het doorlopen van de levels, maar ik vond de game behoorlijk pittig. Menigmaal was er de frustratie dat ik een favoriete krijger kwijtraakte en vervolgens het level moest afmaken met een mannetje die eigenlijk niet ideaal voor dat level bleek. Het tactische element tilt deze game over andere arcade-achtige titels uit. Bovendien maakt de optie om met twee spelers los te gaan deze game weer een stuk leuker. Ik kwam destijds voor iets anders in Duitsland, maar met Gain Ground had ik zeker geen kat in de zak gekocht!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.