De Dune films zijn de afgelopen maanden een flink succes in de bioscopen geweest. Vroeger zouden er natuurlijk direct begeleidende games bij zo’n bioscooprelease uitkomen. In de ’90s las ik destijds in Hoog Spel over een game gebaseerd op Dune, maar ik had toen geen PC waarop ik dat kon spelen. Uiteindelijk was dit wel het geval, maar tegen die tijd was de game al weer wat jaartjes ouder. De echte nostalgische gevoelens die je als Retrogamer voelt zijn dus een beetje kleiner, maar wellicht is de game op zichzelf al goed genoeg?
“Dit is het moment waarop de concurrent, het huis Harkonnen, op had gewacht.”
Het is alweer een tijd geleden dat ik deze game speelde. De game is losjes gebaseerd op het boek van Frank Herbert en visueel geïnspireerd door de David Lynch-film uit 1984. Dune een hybride strategie-adventure waarin de speler de rol op zich neemt van de jonge Paul Atreides, de zoon van Duke Leto. Keizer Shaddam Corrino IV heeft het Atreides House de rechten gegeven om het delven van de kostbaarste substantie in het hele universum te beheren: spijs. We bevinden ons op de verlaten woestijnplaneet Arrakis (Dune), de enige plek in het universum waar je dit goedje kan produceren. Hoewel alles erop wijst dat het aanbod een valstrik is hapt het huis Atreides toe. Dit is het moment waarop de concurrent, het huis Harkonnen, op had gewacht.
De speler arriveert in Arrakis met de missie om contact op te nemen met de Fremen-stammen die in woestijnnederzettingen nabij het Atreides-paleis wonen. Doel is ze te overtuigen om de specerijen te oogsten. Oogsten is het belangrijkste onderdeel van het spel, vereist om uitrusting van de smokkelaars te kopen en de keizer te sussen. Om het oogstproces te versnellen, kan de speler de stammen uitrusten met oogstmachines om de productie te verhogen en ze te beschermen tegen de gigantische wezens van de planeet: de zandwormen.
Het oogsten is een lastig proces en er moeten regelmatig nieuwe locaties worden onderzocht voordat je een mijnploeg kan sturen. De speler heeft beperkte speelruimte aangezien de kwaadaardige Harkonnen het noorden van de planeet onder controle hebben. Kort nadat de eerste ladingen spijs naar de keizer zijn gestuurd, zal de speler moeten dealen met de acties van de Harkonnen. De speler kan Fremen-stammen een militaire training geven, mits de speler genoeg reputatie heeft weten op te bouwen. Naarmate het spel vordert, zal de speler de groeiende krachten van Paul kunnen benutten en andere personages uit het Dune-universum ontmoeten, zoals Duke Leto, Jessica, Thufir Hawat, Duncan Idaho, Harah, Chani, Stilgar en Liet Kynes.
Conclusie:
Deze strategische / adventure hybride was qua opzet zeker interessant, maar weet zijn beloftes slechts deels waar te maken. Fijnproevers hadden kritiek op hoe het verhaal aan de game was aangepast. Ik had destijds het boek niet gelezen, dus daar zat ik niet mee. Dit is vooral een mooi voorbeeld van een tijd waarin gamegenres nog volop in ontwikkeling waren en makers nog durfden te experimenteerden met gameplay. Als adventure zeker niet het beste wat dit genre te bieden heeft, maar de game zag er voor zijn tijd imposant uit. En men had de ballen om wat anders te doen bij Cryo Interactive, dat kan ik wel waarderen.
Geef als eerste een reactie