Mega Drive bezitters zaten in de 90’s niet verlegen om Sonic games. Sonic and Knuckles was alweer de vierde game in de serie. Deel één en twee behoorden lange tijd tot mijn favoriete games ooit. Deel drie speelde ik echter niet heel veel. Ik had destijds als tiener nog niet heel veel geld te besteden, en het leek me meer van het zelfde. Daarom gingen mijn centjes naar andere titels. Dit vierde deel beloofde echter een paar nieuwe slimmigheidjes die me toch voor zich wisten te winnen.
“Een geweldige gimmick van de Sonic & Knuckles is de mogelijkheid om eerdere Sonic-games vast te klikken in cartridge-slot bovenop de cartridge.”
Door de explosie van Death Egg vliegt Sonic diep de Mushroom Hills van Floating Island in. Sonic weet dat de Master Emerald ergens op Floating Island is verborgen, en dat Dr. Robotnik ook op de loer ligt. Knuckles weet waarschijnlijk waar ze moeten zoeken. Het is aan de speler om als Sonic of Knuckles de plannen van Robotnik te stoppen. Deze game werd tegelijk met Sonic 3 gemaakt, en het was eigenlijk de bedoeling dat ze één game zouden vormen. Dit was echter niet mogelijk vanwege beperkte technische mogelijkheden en tijd.
Sonic & Knuckles behoudt dezelfde gameplay als in de vorige Sonic titels (snelheid, ringen voor bescherming, Special Stages met Chaos Emeralds) evenals de drie verschillende schildtypes die in Sonic 3 werden geïntroduceerd (Fire, Water en Electric). Spelers kunnen een van de twee titelpersonages kiezen om te spelen: Sonic of Knuckles. Knuckles kan niet zo hoog springen als Sonic, maar hij kan wel glijden door de springknop ingedrukt te houden terwijl hij in de lucht is. Hierdoor kan je op plekken komen die voor Sonic lastig te bereiken zijn. Als je tegen een muur glijdt, kan Knuckles deze ook beklimmen. Hij kan ook door muren heen breken waar Sonic dat niet kan. Hierdoor is het spelen van hetzelfde level met een andere karakter een nieuwe ervaring.
Sonic & Knuckles heeft drie bonuslevels. Deze onderdelen geven je de kans om bonusringen, levens en power-ups te verdienen. De eerste is een casino-thema waar je in een gokautomaat kunt springen en ringen kunt verdienen (of verliezen!). Het is wel echt puur gokken. Het tweede is een meer op vaardigheden gebaseerd level waarbij je je sprongen timen om hoger te komen en bonussen te verzamelen. Val je op de bodem, dan is het voorbij. En dan is er natuurlijk nog de “Special Stage” die, zoals eerder, kan worden bereikt door tegen de gigantische ringen te springen die verborgen zijn in de levels zelf. Hier moet je alle blauwe bollen verzamelen (vermijdt de rode als de pest), en kan je zo’n Chaos Emerald scoren.
Een geweldige gimmick van de Sonic & Knuckles is de mogelijkheid om eerdere Sonic-games vast te klikken in cartridge-slot bovenop de cartridge. Door Sonic 3 vast te klikken worden beiden gecombineerd tot één lang spel. Ook krijg je de mogelijkheid om als Tails te spelen in de Sonic & Knuckles-levels. Door Sonic 2 aan te sluiten, kunnen spelers Knuckles in Sonic 2 gebruiken, en kunnen ze ook zijn glij- en muurklimmogelijkheden gebruiken. Een erg inventieve functie om meer speelduur uit bekende games te krijgen.
Conclusie:
Als spel heeft Sonic & Knuckles niet heel veel meer te bieden dan de eerste drie games al deden. Knuckles is een aardige toevoeging, maar eerlijk gezegd speel ik mijn Sonic games het liefst als… Sonic. Er is qua gameplay niks mis met deze game, maar verwacht geen grote verrassingen. De toegevoegde waarde zit ‘m in de mogelijkheid om oude Sonic games te combineren en zo oude spelen weer helemaal opnieuw te ontdekken. Ook deze game speelt weer vlot, en mag best een plekje in je collectie krijgen.
Be the first to comment