Onder een Vergrootglas: Double Dragon

In 1987 veroverde Double Dragon de Arcadehallen. De broertjes Billy en Jimmy Lee vochten zich door hordes handlangers, straatvechters en krachtpatsers heen om Billy’s vriendinnetje Marian te redden uit handen van vuige schurken. Zo’n enorme hit moest natuurlijk worden uitgebracht op alle systemen, en dat waren er destijds nogal wat. Op welk systeem kwam deze side-scrolling beat ‘m up het beste tot zijn recht? Een bloemlezing.

Atari VCS 2600 – Activision, 1988
Eind jaren ’80 waren de hoogtij dagen van de 2600 natuurlijk allang voorbij, de console was al 11 jaar oud. En als je al grote moeite hebt om een Pac-Man game redelijk op dit systeem te spelen, wat mag je dan van Double Dragon verwachten? Het is een dappere poging van Activision, en in de zeer beperkte graphics en gameplay valt Double Dragon ergens nog wel te ontdekken. Dat maakt het echter geen goed spel. Als rariteit iets wat de Atari liefhebber in zijn collectie moet hebben (hoewel lastig aan te komen), maar als Double Dragon titel niet geweldig.

Commodore 64 – Mastertronic, 1988
Het is flauw om te zeggen, maar met de cassetteversie van deze game heb je een spel dat door multiloads behoorlijk wordt verpest. Daarbij hoopte ik destijds toch een beetje in de buurt van de Arcadeversie te komen. Helaas is dit niet het geval. Weinig van wat de Arcadeversie zo leuk maakte is hier aanwezig. Nou is deze game net iets leuker dan bijvoorbeeld Final Fight op dit systeem, maar verwacht gewoon niet teveel. Veel van de moves ontbreken, en een echt mepfestijn wil het maar niet worden.

C64 versie

NES – Tradewest, 1988
NES games staan er vaak om bekend dat ze iets toevoegen aan arcade-ports. Er is een VS mode toegevoegd zodat je lekker één op één een medespeler kan slopen. Aardig, maar waarom de twee-speler optie totaal ontbreekt in het hoofdspel is mij een raadsel. De NES versie is namelijk één van de betere thuisversies die ik ken, maar dit had het van goed naar geweldig kunnen tillen. Er komt ook iets meer platformactie bij deze game kijken. Latere Double Dragon games op de NES zouden wel met twee spelers speelbaar zijn.

Sega Master System – Technos Japan Corp., 1988
De speelbaarheid van deze game is op de Master System vrij behoorlijk. Helaas heeft de game een ander probleem, flikkerende sprites. Ik werd er af en toe helemaal leip van. Nu is dit een wel vaker terugkerend probleem op dit systeem, maar hier had men nog wel even wat extra werk in kunnen steken. De gameplay ging me na een tijdje ook vervelen, iets waar ik bij de NES versie geen last van had. Op dit systeem is Shinobi toch een fijner knokspel.

Amiga versie

Amiga – Arcadia Systems, 1989
De Amiga was destijds een imposante machine, en deze game maakt daar niet optimaal gebruik van. Hoewel de moves relatief snel te leren zijn ziet het er allemaal wel wat magertjes uit. Bovendien ligt de moeilijkheidsgraad van deze variant veel te laag. Met de honkbalknuppel in de hand kunnen de saaie tegenstanders heel gemakkelijk neer gemept worden. Het is zeker geen slecht spel, maar op de Amiga waren toen al veel interessante games in dit genre te spelen.

Game Boy – Tradewest, 1990
Ik ben ietwat nostalgisch ingesteld als ik aan deze versie denk. Het was één van de titels die ik wellicht het meest speelde op de Game Boy. Net als op de NES is er af en toe ook wat platformactie. Helaas resulteert dat in trail en error aangezien je soms weinig overzicht hebt en de gevolgen van een sprong niet altijd duidelijk zijn op voorhand. Maar als sla en mep er op vechtspel is dit zeer zeker een leuke titel voor de goede oude Game Boy.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.