SEGA domineerde het racegenre in de arcadehallen van de jaren ’90. SEGA Rally en Daytona USA hadden me heel wat euro’s gekost. Toen SEGA met de Saturn kwam wilde ik deze console dan ook dolgraag hebben. Met een flinke rugtas vol Mega Drive, Super Nintendo en Windows games ging ik naar de lokale gameswinkel in de hoop een goede ruil te kunnen maken. Helaas kwam ik… 30 gulden tekort. De verkoper was onvermurwbaar. Nou had ik een maandje kunnen wachten… Maar dat deed ik dus nooit. Jaren later speelde ik SEGA Rally Championship bij een vriend thuis. Heb ik met de Saturn iets gemist?
“Long Easy left! Hard Right! Tarmac!”
Sega Rally was dus een enorm groot succes in de arcadehallen en bracht rallyracen aan de man vóór de Colin McRae-spellen. Het spel bestaat uit vier gedetailleerde tracks (eentje zal je eerst vrij moeten spelen), en je kunt kiezen uit 2 verschillende auto’s (beide met een automatische of manuele versnellingsbak). Naast het hoofdkampioenschap is er een practice-modus met een ghost om te verslaan, zodat je altijd weet hoe je racesessie zich verhoudt tot je beste tijd.
Ik moest in het begin even wennen aan het sturen. De verschillende ondergronden waar mijn wagen overheen scheurt hebben daadwerkelijk effect op het rijgedrag. Maar al snel had ik hetzelfde opwindende gevoel van de arcadevariant. Mijn bijrijder schreeuwt mee weer toe of er een EASY RIGHT of EASY LEFT aankomt. Het geluid van de wagens klinkt goed, en het is fijn om het verschil te horen of je door grind of modder scheurt. Het spel heeft veel kleine details waardoor je het als racegame enorm gaat waarderen.
Natuurlijk is dit een bewerking van een Arcadegame, en dat brengt ook wat kleine nadelen met zich mee. Een Arcadegame is bedoeld om korte snelle spelletjes aan te bieden en ons snel geld uit de zak te kloppen. Veel variatie zit er niet in, weinig gamers zitten echt uren in de hal achter hetzelfde spel zoals ze thuis zouden doen. Voor een thuisbewerking had men wel een onsje meer kunnen doen zoals wat meer circuits of wagens. Helaas begon de aard van gamen ook te veranderen. Gamers waren niet langer tevreden met Arcade-ervaringen, men verwachte van een thuisvariant wat meer diepgang qua gameplay. Je hebt een reden nodig om er thuis meer uren in te gaan steken. De splitscreen mode voor 2 spelers maakt wat dat betreft een hoop goed.
Conclusie:
De thuisvariant van Daytona USA viel destijds wat tegen, en de Saturn leek de strijd met Playstation behoorlijk te gaan verliezen. Er was SEGA dan ook veel aangelegen om van SEGA Rally een succes te maken. En qua conversie is deze game uitermate geslaagd. Liefhebbers van de Arcade versie kunnen hiermee hun lol op. Hou je van arcade-racers en ben je niet vies van een beetje driften door de bocht, dan is dit jouw titel.
Dit is echt een toffe racer. Ook enorm leuk om in versus te spelen. Het mooiste aan deze game, is dat hij voor een Saturn game erg betaalbaar is!