Een van de populairdere consolegenres was begin deze eeuw de FPS, en dat zou het ook nog wel even blijven. Het absolute neusje van de zalm was op dat gebied is natuurlijk Halo. Het door het Engelse Warthog al een behoorlijk tijdje in ontwikkeling zijnde Mace Griffin moest een serieuze Halo uitdager worden. Destijds had ik goede herinneringen aan deze game, maar waarom heeft het nooit de Halo-status weten te krijgen?
“De game speelt erg lekker, mede dankzij de sterke controls die we ook uit Halo kennen.”
De game speelt zich zo’n vier eeuwen later af dan Halo. In de eerste missie wordt Mace geïntroduceerd als een ranger, onderdeel van een speciale politie eenheid. Mace en zijn squad reageren op een noodoproep dat van een vrachtschip komt. Eenmaal op het schip lijkt er meer aan de hand te zijn. De mederangers van Mace worden stuk voor stuk vermoord en vervolgens staat het schip op het punt van ontploffen. Mace weet ternauwernood aan de dood te ontsnappen en wordt dan verantwoordelijk gehouden voor de dood van zijn teamgenoten. Na hier tien jaar voor te hebben gezeten besluit Mace te gaan bijbeunen als bounty hunter om er zo achter te kunnen komen wie er achter de aanslag zat.
Na het spelen van de eerste missie krijg je een goed beeld van wat je kunt verwachten. De game speelt erg lekker, mede dankzij de sterke controls die we ook uit Halo kennen. Een moeilijkheidsgraad kun je niet instellen, maar ik vond het niveau goed genoeg om je daar niet aan te ergeren. De 13 lange missies die Mace Griffin kent zijn vrij afwisselend en spelen zich op de grond en in de ruimte af, waarbij je bij laatstgenoemde een ruimteschip bestuurt. De meeste objectives heb je op de grond te doen, maar soms zul je dus wat bad guys tot in de ruimte moeten achtervolgen. Wanneer dat zich voordoet zal er een schip voor je klaarstaan waar je in kunt rennen, het stuur kunt pakken en weg kunt vliegen. En dat alles in-game! Voor die tijd was dat best bijzonder. Het ruimteonderdeel is een leuke toevoeging, maar daar blijft het bij.
Bij een game die lang in ontwikkeling is raken de graphics vaak verjaard. Gelukkig was dit bij Mace Griffin niet het geval. De omgevingen zagen er mooi en zien er strak uit, ook tegenwoordig niets om je voor te schamen. De werelden zitten vol detail en zijn op sommige locaties ook erg groot, wat de Xbox allemaal goed aan lijkt te kunnen. Het wapenarsenaal van Mace is vrij standaard maar bevat erg leuke en zeer mooi uitziende wapens. Als extra bescherming heeft Mace ook de beschikking over een shield, wat eerst op moet zijn voordat je damage kunt oplopen. Door enkele seconden buiten schot te blijven laadt dit shield zich vanzelf weer op. Ook dit kennen we uit Halo.
Conclusie:
Een echte concurrent voor Halo mocht Mace Griffin zich niet noemen. Dit ligt eigenlijk aan het ontbreken van de multiplayer. Er is gewoonweg niks meer te doen dan alleen de game uitspelen en dat is erg jammer, want dat had het een echte topper kunnen maken. Toch is Mace Griffin overall geen slechte game. Het leunt alleen iets te veel op de erfenis van de grote concurrent. Mace Griffin: Bounty Hunter is een lekkere shooter die je lekker in je eentje uit kunt spelen.
Geef als eerste een reactie