Begin deze eeuw begon ik met wat medestudenten een eigen gameswebsite: SnelSpel.nl. Het leek ons gewoon leuk om spellen te testen en onze ervaringen met anderen te bespreken. Al snel lukte het contact te leggen met uitgevers en Pr-bureaus en kregen we met regelmaat van de klok recensie-exemplaren, promomateriaal en af en toe uitnodigingen voor een perspresentatie. In 2002 werden Youri en ik uitgenodigd om naar Rotterdam te komen voor een nieuwe game genaamd Mafia. Het zou onze eerste presentatie worden, en het is leuk om terug te lezen hoe enthousiast we over deze dag waren.
“De mensen met een ‘seen this, done that’ blik werken voor tijdschriften, de wat onwennig om zich heen kijkende jongens werken voor internetmagazines.”
September 2002; het is een uur of twaalf als Youri en ik op station Groningen de trein naar Rotterdam pakken. We zijn uitgenodigd voor de perspresentatie van Mafia (inderdaad, maar 1 f in Mafia), en dat moet volgens de uitnodiging een mooie dag mobster-style worden. Wat onwennig hebben we daarom een net overhemd en stropdas aangedaan, black tie is nu eenmaal onderdeel van de dress-code. Met wat vakliteratuur (computerbladen) nestelen we ons in de trein, en wachten op de dingen die komen gaan.
In Rotterdam komen we al snel andere journalisten tegen die op weg zijn naar de persdag. Youri en ik blijken in vergelijk met de collega’s hopeloos overdressed, en besluiten onze dassen in onze rugzakjes te verstoppen. Na een flinke tramrit komen we aan bij Parkzicht, en worden we opgewacht door enkele maffiosi die ons naar binnen sturen. Daar nemen we plaats tussen de andere journalisten die al snel in twee groepjes zijn te verdelen. De mensen met een ‘seen this, done that’ blik werken voor tijdschriften, de wat onwennig om zich heen kijkende jongens werken voor internetmagazines.
Na heel veel bitterballen en cola worden we weer naar buiten gebracht. Daar staan een ouderwetse schoolbus (van Star Academy) en twee mooie jaren ’40 auto’s. Youri en ik nemen vlug plaats op de achterbank van één van de twee, en worden vervolgens in stijl door Rotterdam gereden! Bij de Maas aangekomen vraag ik me angstig af of ze ons nu Maffia-style met een blok beton om onze pootjes gaan verdrinken, maar dat valt gelukkig mee. Alle journalisten krijgen een soort rondvaart op een varend restaurant, zo’n mooie ouderwetse boot met waterrad.
Na nog wat Maffiagrollen (sommige organisatoren hebben zichtbaar lol in hun outfits) begint waar we voor gekomen zijn, de presentatie. Één van de makers van Mafia laat ons wat beelden zien via een groot projectiescherm, en vertelt wat over de mogelijkheden van het spel. Wat we zien lijkt verdacht veel op een Mafiafilm met Grand Theft Auto-intermezzo’s. Het ziet er allemaal prachtig uit, en stilletjes hopen we dat we zo zelf eens mogen spelen.
Die gelegenheid hebben we even later; een dek hoger zijn zes testcomputers neergezet om ons op het spel los te laten. Verder zijn er een Roulette en Black Jack neergezet waar we diverse leuke prijsjes (drank) kunnen winnen. Met name Youri is al vlug ‘on a roll’ met het grootste gemak scoort hij de ene ’21’ na de andere. Al vlug heeft hij zijn startaantal fiches (10) uitgebouwd naar 50! Youri krijgt voor zijn inspanningen een mooie fles whisky.
Vervolgens nestelen we ons achter één van de computers om te zien wat Mafia ons te bieden heeft. Het spel ziet er prachtig uit, maar is nog niet helemaal af. Youri vraagt zich verwonderd af waar toch de blauwe lucht van het spel gebleven is. Ondanks enkele schoonheidsfoutjes krijgen we wel een aardige indruk van het spel. Liefhebbers van zowel maffiafilms als GTA3 kunnen hun hart aan dit spel ophalen. Mafia ziet er prachtig uit, en met name de sfeer die het spel uitademt spreekt me aan. Toch moeten we ook een paar kanttekeningen plaatsen. Het is namelijk nog maar de vraag of je dit spel nog vaak uit de kast zult pakken als je het eenmaal hebt uitgespeeld.
Verder is er, net als in GTA3, een grote afwezige in Mafia; een multiplayer optie. Enige navraag leerde ons dat men echter wel nadenkt over de ontwikkeling daarvan. Of dit een downloadable patch wordt, of een add-on die je zelf moet kopen is momenteel nog onduidelijk. Maar de bedoeling is dat je met de multiplayer via mooie shoot-outs en races tegen je vrienden kan spelen.
Terwijl Youri het spel aan een serieus onderzoek onderwerpt probeer ik manieren te vinden om met het spel zo creatief mogelijk zelfmoord te plegen. Na een paar keer mijn auto behoorlijk in de soep te hebben gereden laat ik het spel even voor wat het is, en stort ik mij met enkele andere journalisten op het buffet. Een flink aantal aardappelkroketjes en pasta’s later staan Youri en ik uit te waaien op het bovendek. De Maas glijdt aan ons voorbij. Het is een mooie dag.
Be the first to comment