Sommige games maken onbewust toch indruk op je. Van de ene op de andere dag zat ik ineens te denken; wat is ook al weer die game waarin allemaal Egyptenaren speren naar me gooien terwijl ik naar een piramide aan het rennen ben? Na even wat zoeken op het internet kwam ik er snel uit, en dank zij mijn Commodore 64 met USB was ik al snel weer Aztec Challenge aan het spelen. Het ging dus niet om Egyptenaren, maar om Azteken. Foutje!
“Dus het is vooral een kwestie van tempo, ontwijken en weer doorgaan.”
In Aztec Challenge moet je een Azteekse tempel bereiken en verkennen terwijl je mannetje verschillende gevaarlijke obstakels ontwijkt. Elk level is een beetje anders qua gameplay, met verschillende uitdagingen, andere gezichtspunten en doelen. Het spel begint met een over-de-schouder weergave van de speler die tussen rijen van speerwerpende Azteken naar een piramide rent die aan de horizon oprijst. Zodra dit is bereikt, moet een verticaal rollende trap met vallende rotsen worden bedwongen, en dan zijn er tombes om te verkennen en dodelijke waterdieren te vermijden (naast andere gevaren) voordat het spel voorbij is.
Er zijn zeven levels die je moet voltooien voor je deze game tot een goed einde kan brengen. De verschillende levels hebben wel wat overeenkomsten maar zijn ook verschillend. Het is meestal vrij snel duidelijk wat de bedoeling is, en dat maakt dat je steeds nog één poging doet als je weer eens doodgaat. Want ondanks het feit dat de game echt katachtige reflexen van je vraagt lijkt het “te doen”. Dus het is vooral een kwestie van tempo, ontwijken en weer doorgaan. Een echte arcade-game.
Conclusie:
Zoek je een simpel spel qua opzet om echt even je tanden in te zetten, dan is Aztec Challenge een prima keuze. Het is wel wat ironisch dat ik het eerste level ook veruit het lastigste vond. Toen ik dat level eenmaal genoeg in de vingers had lukte me het ook vrij rap om de game tot een goed einde te brengen. Voor de mensen die op zoek zijn naar een vlot en snel speelbaar Commodore spel!
Be the first to comment